Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Aktivní a 100 % účast na seminářích (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Studenti prezentují nastudované vědomosti a dovednosti o kvalitativním výzkumu na ústní zkoušce. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na zkoušce navíc popíšou dve publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Jeden zdroj bude český nebo slovenský a druhý zdroj bude o výzkumu realizovaném v zahraničí mimo Slovenska. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně jako druhou část ústní zkoušky a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Podmínkou ukončení předmetu je úspešné absolvování obou částí zkoušky. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě přípravy na zkoušku, modifikace hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BELL, Judith and WATERS, Stephen. (2018). Doing Your Research Project. A Guide for First-time Researchers.
-
BRAUN, Virginia and CLARKE, Victoria. (2021). Thematic Analysis: A Practical Quide.
-
CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl H. (2017). Qualitative Inquiry & Research Design.
-
CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design.
-
DENZIN, Norman K. et al. (2023). The Sage Handbook of Qualitative Research.
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. 2017.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
-
KOCVRLICHOVÁ, Marta. Vina. 2006.
-
KOMÁRIK, Emil. Metódy vedeckého poznávania človeka. 2002.
-
LEAVY, Patricia. Method Meets Art. Handbook of Arts-Based Research. 2020.
-
LUNE, Howard and BERG, Bruce L. (2017). Qualitative Research Methods for the Social Science.
-
MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu.
-
ŘIHÁČEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo, HYTYCH, Roman a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy.
-
SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2012). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
-
ŠVEC, Štefan. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu.
-
URBAN, Marek. (2020). Kvalitatívny výskum vo svete umenia.
|