Název předmětu | Integrativní a inkluzivní pedagogika |
---|---|
Kód předmětu | KKV/PPIIP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Studenti budou seznámeny se základními pojmy, které souvisejí s integrací: integrace, inkluze, exkluze, separace. Dále pak získají teoretické znalosti potřebné pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Získané znalosti pak budou propojeny s praktickými ukázkami práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s prací s kompenzačními pomůckami. Studenti po absolvování tohoto předmětu by měli získat základní kompetence pro sociálně pedagogickou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.základní pojmy - základní dělení, základní přístupy - co je to integrace, inkluze, exkluze, separace, socializace 2.historické mezníky - základní přístupy k lidem s postižením 3.legislativní vymezení 4.základy diagnostiky - speciálně pedagogická diagnostika, diferenciální diagnostika - tvorba individuálního plánu 5.integrace žáků se sluchovým postižením - úprava prostředí, úprava učebních materiálů - práce se sluchadlem ? základní pravidla zacházení 6.integrace žáka s logopedickými obtížemi - ukázka základních kompenzačních pomůcek ? jejich využití 7.integrace žáka se zrakovým postižením - pravidla pro práci žáků se zrakovou vadou - kompenzační pomůcky ? jejich využití v praxi - ukázka Braillova písma, práce s Pichtovým psacím strojem 8.integrace žáka s tělesným postižením a kombinovaným - úprava prostředí - ukázka práce s kompenzačními pomůckami (zásady pro doprovázení jedince na vozíku) - pecifika komunikace s žákem s tělesným postižením 9.integrace žáka s mentálním postižením - standardy kvality sociálních služeb - úprava prostředí , kompenzační pomůcky 10.integrace žáka s výchovnými problémy. 11.situace žáka s nadáním v ZŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace). Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí. Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Podmínky pro splnění kolokvia: - aktivní účast na seminářích, - povolená absence max. 2x v nutných či závažných případech, - vytvoření projektu + reakce na projekty ostatních Pro ty, kteří mají individuální plán: - platí výše uvedené požadavky - + seminární práce na téma: Příklad dobré a špatné integrace Pro ty, kteří mají předmět zapsaný podruhé: - v prvním týdnu semestru je nutné se ozvat na email: petra.potmesilova@upol.cz a domluvit si podmínky plnění |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |