Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální pedagog se ve své sociálně-výchovné práci setkává s různými sociálními skupinami. Jednou ze skupin, u které je důležitá podporova plnohodnotného trávení volného času, jsou senioři. Gerontopedagogika, neboli vzdělávání dospělých, je hraniční vědní disciplína na pomezí pedagogiky a gerontologie. Předmětem gerontopedagogiky je edukace, konkrétně vlastní seniorská edukace, preseniorská edukace (jako příprava na stáří) a proseniorská edukace (zaměřená na společenskou podporu stáří a na mezigenerační porozumění).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- reflektovat aktuální poznatky gerontopedagogiky, - znalosti podstaty vzdělávání seniorů, - znalost péče o seniory v širších společenských souvislostech a v kontextu biologických, psychologických, sociálních a spirituálních změn ve vyšším věku , - znalost institucionálního a organizačního zabezpečení edukace seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
- rozšířená teoretická základna pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - mezioborový nadhled - kompetence pro sociálně-výchovnou činnost seniorů - kompetence pro vytváření individuálních plánů pro volný čas seniorů
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Navržení plánu volnočasových aktivit pro konkrétního jedince spolu se zdůvodněním významu. Zdůvodnění významu vybraných volnočasových aktivit bude mít oporu v odborné literatuře.
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální problémy vzdělávání seniorů.
-
Jesenský, J. (2000). Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum.
-
Kalvach, Z. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada-Avicenum.
-
Muhlpacher, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova Univerzita.
-
Špatenková, N. Gerontagogické intervence.
-
Špatenková, N. (2009). Gerontopsychologie.
|