Předmět: Gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KKV/PPGER
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sociální pedagog se ve své sociálně-výchovné práci setkává s různými sociálními skupinami. Jednou ze skupin, u které je důležitá podporova plnohodnotného trávení volného času, jsou senioři. Gerontopedagogika, neboli vzdělávání dospělých, je hraniční vědní disciplína na pomezí pedagogiky a gerontologie. Předmětem gerontopedagogiky je edukace, konkrétně vlastní seniorská edukace, preseniorská edukace (jako příprava na stáří) a proseniorská edukace (zaměřená na společenskou podporu stáří a na mezigenerační porozumění).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
- reflektovat aktuální poznatky gerontopedagogiky, - znalosti podstaty vzdělávání seniorů, - znalost péče o seniory v širších společenských souvislostech a v kontextu biologických, psychologických, sociálních a spirituálních změn ve vyšším věku , - znalost institucionálního a organizačního zabezpečení edukace seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
- rozšířená teoretická základna pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - mezioborový nadhled - kompetence pro sociálně-výchovnou činnost seniorů - kompetence pro vytváření individuálních plánů pro volný čas seniorů
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Navržení plánu volnočasových aktivit pro konkrétního jedince spolu se zdůvodněním významu. Zdůvodnění významu vybraných volnočasových aktivit bude mít oporu v odborné literatuře.
Doporučená literatura
  • Aktuální problémy vzdělávání seniorů.
  • Jesenský, J. (2000). Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum.
  • Kalvach, Z. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada-Avicenum.
  • Muhlpacher, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova Univerzita.
  • Špatenková, N. Gerontagogické intervence.
  • Špatenková, N. (2009). Gerontopsychologie.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní