Název předmětu | Filozofie výchovy |
---|---|
Kód předmětu | KKV/PPFIV |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Místo filozofie výchovy v systému pedagogických věd, její předmět, cíle a metody zkoumání. Základní pojmy filozofie výchovy. Dynamismus a transcendence člověka v kontextu výchovy a vzdělávání. Historický pohled na filozofii výchovy. Metafyzické, antropologické, gnozeologické a etické východiska pro pedagogické názory a systémy v historii evropské a americké pedagogiky od starověku po současnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Studenti poznají východiská výchovy z pohledu základních filosofických směrů rozvíjených v průbehu dějin. Zvládnou samostatně kriticky posoudit filozofické koncepce a na ně navazující koncepce pedagogické, zvláště filosofické pojetí člověka a vybrané problémy gnoseologie a etiky.
Samostatné posouzení významu jednotlivých filosofických škol s důrazem na chápaní člověka a jeho podstatných charakteristik pro pedagogiku. Schopnost samostatně stanovovat a kriticky promýšlet výchovné a vzdělávací cíle. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Rozhovor, Seminární práce
Požadavky pro ukončení předmětu: 1. Aktivní účast na seminářích, vypracování zadaných úkolů. 2. Nulová absence na seminářích, případná absence doložena relevantním dokladem kompeteních institucí (lékař, úřad a pod.) Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. 3. Během semestru studenti zpracují zadaná témata a odprezentují je formou referátů a následních diskusí na seminářích. Připravené referáy vloží do systému Moodle do dvou dnů od prezentace. Hodnotí se také formální stránka seminárních prací, zápis literatury... 4. Průběžne budou studenti číst zadanou literaturu. Na závěrečném kolokviu budou prezentovat své teoretické vědomosti (korespoudujíci se sylabem a přednáškami) ke dvěma otázkam, které si vytáhnou. Na kolokviu také odprezentují své vnímaní přečtené knihy v kontextu filozofie výchovy. Součástí kolokvia je společná diskuse. Po kolokviu vloží zpracování přečtených knih do dvou dnů (od kolokvia) do systému Moodle. Hodnotí se také formální stránka seminárních prací, zápis literatury... 5. Kolokvia se účastní jen studenti, kteří splní všechny požadavky během semestru (dodržení datumu vložení prací ze seminářů, správny zápis, úprava...) Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |