Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Vznik, charakteristika, východiska a cíle koncepce filozofie pro děti. Metodologie filozofie pro děti. Literární text jako východisko diskutování s dětmi, tvorba manuálů a plánů diskusí. Rozvoj kritického, kreativního a angažovaného myšlení - různorodost hledání témat filozofické diskuse. Úloha pedagoga v diskusi - facilitátor. Účastníci filozofické diskuse - děti a mládež jako rovnocenní partneři s facilitátorem. Etický, estetický a sociální rozměr filozofie pro děti. Možnosti uplatnění filozofie pro děti v práci sociálního pedagoga ve volném čase. Příbuzná témata filozofování s dětmi. Praktické procvičování diskusí a aktivit podle koncepce filozofie pro děti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti poznají cíle a metodu práce koncepce filozofie pro děti, dokáží aplikovat prvky koncepce v praktické diskusi. Porozumí základním otázkám kritického, kreativního a angažovanému myšlení a sociálnímu a etickému rozvoji dětí a mládeže s využitím koncepce filozofie pro děti.
Studenti získajú dovednosti v oblasti formulace otázek, argumentace a tvorby plánu diskuze pro rozvoj kritického, kreativního a angažovaného myšlení. Zvládnou naplánovat cvičení a aktivity k dané problematice.
|
Předpoklady
|
Předmět se otevře za podmínky, že bude přihlašeno alespoň 7 studentů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Podmínky absolvování a ukončení předmětu: Aktivní účast studentů v semináři. Účast bez absence. Ve výjimečných případech absence s dokladem od lékaře nebo kompetentních orgánů. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti vytvoří plán diskuse a tvůrčí cvičení a aktivity na filozofické diskutování s dětmi a mládeži a vložení prací do moodle. Na kolokviu studenti prezentují svoje úkoly a diskutují k problematice úkolů a předmětu. Následné vložení zadaných prací do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat zadaná kritéria. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
FISHER, Robert. (2011). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
-
LIPMAN, Matthew. (2012). Eliška. České Budějovice.
-
LIPMAN, Matthew. (2012). Kio a Ali. České Budějovice.
-
LIPMAN, Matthew. (2010). Thinking in Education. New York.
-
MUCHOVÁ, Ludmila. (2011). ---aděje na s---. České Budějovice.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela a TAVEL, Peter. (2011). Filozofia pre deti (P4C) ako základ zvládnutia školského kurikula. , Didaktika 2(3), 22-27.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela a TAVEL, Peter. (2010). Využitie didaktických metód a prostriedkov na vyučovaní filozofie v závislosti od učebných štýlov. Košice.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2012). Koncepcia filozofia pre deti. Ružomberok, Týždeň vedy a umenia na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2011). Zmena postojov detského čitateľa závislá od postojov literárnych postáv vo filozofickom texte pre deti. Prešov, ANDRIČÍKOVÁ, Markéta. (ed.) Fenomén premeny v umení pre deti a mládež.
-
ZOLLER, Eva. (2012). Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha.
|