Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Expresivní terapie jsou považovány za jednu z možností jak pracovat s různými sociálními skupinami. Využití expresivních terapií v sociálně-výchovném kontextu je možné jen na základě dobrého teoretického vymezení disciplíny a vymezení základních kompetencí pro tento typ práce. V rámci tohoto semináře tak studenti nebudou vedeni k terapeutickému využívání arteterapie, ale k efektivnímu využívání prvků arteterapie ve výchově a k efektivnímu využívání artefiletiky při práci s různými sociálními skupinami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
- vymezit pojmy arteterapie a artefiletika, - vymezit oblasti využití arteterapie a artefiletiky, - znalost metod a postupů využitelných v sociálně-výchovné praxi, - zakotvenost těchto metod v teorii.
- mezioborový nadhled - kompetence pro využití prvků arteterapie v sociálně-výchovné praxi - kompetence pro využití aretefiletiky v sociálně-výchovné praxi
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na seminářích a na závěrečné reflexi.
|
Doporučená literatura
|
-
Anderson, F. E. Art for all children: approaches to art therapy for children with disabilities.
-
CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy.
-
Poměšilová, P., Sobková, P. Arteterapie a artfiletika nejen pro sociální pedagogy.
-
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika.. Praha: Karolinum.
-
SLAVÍK, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky.. Praha: Pedagogická fakulta UK.
-
Slavík, J., Wawrosz, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění II. díl. UK 2004.. Praha.
-
Wadeson, H. Art Psychotherapy.
|