Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Jenská škola. Daltonský plán. Lesní školy a školky. Některá vybraná témata: Inovativní přístupy některých pedagogů (nař. Celostní pedagogika Franze Ketta, B. Nikitin, R. Feuerstein...) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách - Heuréka, Začít spolu, Zdravá škola, Integrovaná tematická výuka, Katecheze Dobrého Pastýře a pod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské školy a pedagogiky, montessoriovské školy, jenského a daltonského plánu a jiných. Studenti budou schopni porovnat alternativní školské systémy, analyzovat jejich výhody a nevýhody. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a princípy jednotlivých alternativních systému a programů.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a princípy jednotlivých alternativních systému a programů.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů filozofie výchovy, teorie výchovy nebo historického pohledu na výchovu a vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích. Účast bez absence. Ve výjimečných případech absence s dokladem od lékaře nebo kompetentních orgánů nebo jiným relevantním dokladem. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Příprava a prezentace zadaných úkolů na seminářích. Následné vložení zadaných prací do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat zadaná kritéria. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
-
Jůva, Vladimír, Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno : Paido.
-
Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
-
Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
-
Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
-
Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
-
Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
-
Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
-
Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
-
Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
-
Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.
|