Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Fenomén "adaptační kurzy" svojí podstatnou plně spadají do kompetencí sociálního pedagoga. V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni s problematikou adaptačních kurzů: legislativa ČR spojená s adaptačními kurzy, druhy adaptačních kurzů, jejich vliv a přínos, historie a současnost (nové trendy), role školitele, učitele a studenta, rizika při adaptačních kurzech a harmonogram kurzu , hry a jejich použití. V neposlední řadě pak budou studenti seznámeni i s různými přístupy k adaptačním kurzům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou adaptačních kurzů. Získání znalostí a dovedností potřebných pro přípravu, vedení a závěrečné vyhodnocení adaptačního kurzu. Předmět poskytne studentům základní přehled o adaptačních kurzech jejich strukturování, účelu a cíle. Studenti získají orientaci v práci školitele, který kurz připravuje a vede.
- základní přehled o adaptačních kurzech jejich strukturování, účelu a cíle, - orientaci v práci školitele, který kurz připravuje a vede, - kompetence k přípravě a vedení adaptačních kurzů. - Praktická zkušenost s vedením nebo účasti na vedení adaptačního kurzu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast na výuce, seminární práce, účast na blokové výuce (realizace kurzu).
|
Doporučená literatura
|
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Hanuš, R. Hrkal, R. (1998). Zlatý fond her II. . Portál, Praha.
-
HERMOCHOVÁ, S. (1994). Hry pro život. Praha.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha.
-
KOMINAREC, I. (2003). Úvod do pedagogiky volného času.. Prešov.
-
Lebeda, P., Zounková, D., Martin, A. (2009). Bohouš a Dáša na tržišti světa: praktická příručka instruktora. Praha: Člověk v tísni.
-
MÁSILKA, D. ZAPPE, P. (2007). Vstupní adaptační kurzy..
-
Másilka, D. (2003). Zážitková pedagogika. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc..
-
PRÁZDNINOVÁ ŠKOLA LIPNICE. (2002). Zlatý fond her I.. Praha.
-
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času.. Brno.
-
Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.
-
Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.
-
Vážanský, M. (1992). Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity.
-
vyhláška č. 106/2001 Sb. o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů vyhlášky č. 148/2004 Sb..
-
Zákon č. 561/2004 Sb.. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
-
Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
|