Předmět: Příprava adaptačních kurzů

« Zpět
Název předmětu Příprava adaptačních kurzů
Kód předmětu KKV/PPADA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prais Stanislav, Mgr.
Obsah předmětu
Fenomén "adaptační kurzy" svojí podstatnou plně spadají do kompetencí sociálního pedagoga. V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni s problematikou adaptačních kurzů: legislativa ČR spojená s adaptačními kurzy, druhy adaptačních kurzů, jejich vliv a přínos, historie a současnost (nové trendy), role školitele, učitele a studenta, rizika při adaptačních kurzech a harmonogram kurzu , hry a jejich použití. V neposlední řadě pak budou studenti seznámeni i s různými přístupy k adaptačním kurzům.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou adaptačních kurzů. Získání znalostí a dovedností potřebných pro přípravu, vedení a závěrečné vyhodnocení adaptačního kurzu. Předmět poskytne studentům základní přehled o adaptačních kurzech jejich strukturování, účelu a cíle. Studenti získají orientaci v práci školitele, který kurz připravuje a vede.
- základní přehled o adaptačních kurzech jejich strukturování, účelu a cíle, - orientaci v práci školitele, který kurz připravuje a vede, - kompetence k přípravě a vedení adaptačních kurzů. - Praktická zkušenost s vedením nebo účasti na vedení adaptačního kurzu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast na výuce, seminární práce, účast na blokové výuce (realizace kurzu).
Doporučená literatura
  • Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • Hanuš, R. Hrkal, R. (1998). Zlatý fond her II. . Portál, Praha.
  • HERMOCHOVÁ, S. (1994). Hry pro život. Praha.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha.
  • KOMINAREC, I. (2003). Úvod do pedagogiky volného času.. Prešov.
  • Lebeda, P., Zounková, D., Martin, A. (2009). Bohouš a Dáša na tržišti světa: praktická příručka instruktora. Praha: Člověk v tísni.
  • MÁSILKA, D. ZAPPE, P. (2007). Vstupní adaptační kurzy..
  • Másilka, D. (2003). Zážitková pedagogika. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc..
  • PRÁZDNINOVÁ ŠKOLA LIPNICE. (2002). Zlatý fond her I.. Praha.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času.. Brno.
  • Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.
  • Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.
  • Vážanský, M. (1992). Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity.
  • vyhláška č. 106/2001 Sb. o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů vyhlášky č. 148/2004 Sb..
  • Zákon č. 561/2004 Sb.. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní