Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem, předmět a cíle didaktiky. 2. Vztah didaktických disciplín. 3. Vymezení předmětu zkoumání. 4. Obsah a proces vzdělávání, který teoreticky rozpracovává problematiku vztahu pedagoga a žáka. 5. Charakteristika cílů, metod, prostředků, organizačních forem a dalších faktorů výchovně-vzdělávacího procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí základní didaktické pojmy a zvládnou jejich aplikaci v praktické části.
Studenti zvládnou prezentovat vybrané pedagogické situace a metody a jejich řešení z pohledu pedagoga.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Podmínky absolvování a úspešného ukončení ředmětu: Aktivní účast ve výuce a písemné zpracování didaktických otázek prezentovaných ve filmové produkci. Písemnou práci vloží studenti do systému Moodle v stanoveném termínu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha.
-
ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
-
GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
-
JEŘÁBEK, Jaroslav a TUPÝ, Jan. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
-
KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto a kol. (2009). Školní didaktika. Praha.
-
MAŇÁK, Josef. (2003). Výukové metody. Brno.
-
PETLÁK, Erich. (2016). Všeobecná didaktika. Bratislava.
-
PODLAHOVÁ, Libuše. (2004). První kroky učitele. Praha.
-
SITNÁ, Dagmar. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách.. Praha.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
-
TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.
|