Předmět: Základy didaktiky

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky
Kód předmětu KKV/KVZDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Pojem, předmět a cíle didaktiky. 2. Vztah didaktických disciplín. 3. Vymezení předmětu zkoumání. 4. Obsah a proces vzdělávání, který teoreticky rozpracovává problematiku vztahu pedagoga a žáka. 5. Charakteristika cílů, metod, prostředků, organizačních forem a dalších faktorů výchovně-vzdělávacího procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti si osvojí základní didaktické pojmy a zvládnou jejich aplikaci v praktické části.
Studenti zvládnou prezentovat vybrané pedagogické situace a metody a jejich řešení z pohledu pedagoga.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Podmínky absolvování a úspešného ukončení ředmětu: Aktivní účast ve výuce a písemné zpracování didaktických otázek prezentovaných ve filmové produkci. Písemnou práci vloží studenti do systému Moodle v stanoveném termínu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • (2001). Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha.
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc.
  • JEŘÁBEK, Jaroslav a TUPÝ, Jan. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
  • KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto a kol. (2009). Školní didaktika. Praha.
  • MAŇÁK, Josef. (2003). Výukové metody. Brno.
  • PETLÁK, Erich. (2016). Všeobecná didaktika. Bratislava.
  • PODLAHOVÁ, Libuše. (2004). První kroky učitele. Praha.
  • SITNÁ, Dagmar. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách.. Praha.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha.
  • TUREK, Ivan. (2014). Didaktika. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr