Předmět: Základy speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy speciální pedagogiky
Kód předmětu KKV/KVZAS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti postupně získají znalosti o všech typech postižení, jejich základní charakteristice a možných edukačních přístupech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studeny se základy speciální pedagogiky: základními termíny, základním dělením oborů speciální pedagogiky, historií přístupů k lidem s postižením, změnou paradigmatu ve speciální pedagogice. Studenti se seznámí s jednotlivými obory - pediemi (logopedie, surdopedie, tyflopedie, somatopedie, psychopedie, etopedie). V rámci těchto oborů budou studenti seznámeni se základním dělením vad, výchově-vzdělávacími přístupy, komunikačními strategiemi. Dále se pak studenti seznámí s problematikou dětí s nadáním a vybranými okrajovými oblastmi speciální pedagogiky (speciálněpedagogická andragogika, výchovně-vzdělávací proces při zdravotnických zařízení, herní specialista). Dále pak budou studenti seznámeni se vybranými specifickými přístupy k jedincům se speciálním vzdělávacími potřebami (např. Bilaterální integrace). Přednášky budou doplněny praktickými semináři, v nichž si studenti na základě kazuistik zkusím simulovat konkrétní práci s jednotlivci se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti si vyzkouší konkrétní komunikační techniky, které povedou k procvičení: - zahajování komunikace v obtížných situacích, - zahajování komunikaci s klienty s narušenou komunikační schopností. Dále pak studenti získají informace o tom, jak regulovat vlastní emoce v komunikačním procesu a zvědomovat místa v těle, kde se projevuje stres. Po absolvování tohoto předmětu budou mít studenti základní povědomí o problematice lidí s postižením. Budou schopni adekvátně používat terminologii. Dále pak budou znát základní výchovně-vzdělávací a komunikační strategie přístupů k lidem s postižením. V neposlední míře pak budou schopni reflektovat své postupy při práci s jedinci s postižením. 1. AYRES, A. J. Sensory Integration and The Child. Understanding Hidden Sensory Challenges. 25th Anniversary Edition. Los Angeles, California : Western Psychological Services, 2005. 211 p. ISBN 978-0-87424-437-3. 2. BORCHARDT, K. et al. Sensorische Verarbeitungsstörung. Theorie und Therapie der Sensorischen Integration. Idstein : Schulz-Kirchner Verlag, 2005. 455 S. ISBN 978-3-8248-0435-1. 3. BUNDY, A. C., LANE, S. J. MURRAY, E. A., Sensorische Integrationstherapie - Theorie und Praxis. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. 536 S. ISBN 978-3-540-33063-9. 4. KROUPOVÁ, K. a kol. 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 5. LECHTA, V., ed. 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. 6. MÜLLER, O. 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého 7. POTMĚŠILOVÁ, P. a kol., 2013. Základy speciální pedagogiky nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta. 8. STEHLÍKOVÁ, M. 2018. Tajomstvo reči tela. BodyTalks. ISBN 9788097315108. 9. VÍTKOVÁ, M. 1998. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, - Aktuální Národní plán pro vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Studenti budou mít potřebné znalosti pro rozlišení jednotlivých typů postižení a budou schopni adekvátně používat základní speciálněpedagogickou terminologii. Dále budou vybaveni kompetencemi pro základní komunikaci s osobami s postižením.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Studenti najdou tři aktuality, která bude souviset s problematikou osob s postižením. Tento předmět bude ukončen kolokviem - písemný test.
Doporučená literatura
  • MÜLLER, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Vítková, M. (1998). Integrativní speciální pedagogika.. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr