Předmět: Teorie a praxe vyučování náboženství na 1. stupni základních škol

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe vyučování náboženství na 1. stupni základních škol
Kód předmětu KKV/KVTN1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Základní teoretické koncepty náboženské výchovy 2. Charakter vyučování náboženství ve škole dnes 2. Klíčové kompetence žáků ve výuce náboženství 3. Metody ve výuce náboženství 4. Didaktická jednotka: její organizace a komplexnost 5. Hodnocení žáků: vhodné a nevhodné formy, hodnocení jako motivace 6. Praktická část: příprava vyučovací hodiny, návaznost na RVP

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Výuka náboženství je v současné době realizována několika různými způsoby. Orientovat se v jednotlivých způsobech a splnit všechny formální náležitosti patří k základním dovednostem učitele náboženství. Stejně tak kritické zhodnocení učebních materiálů a tvorba vlastních vzhledem k individuálním zvláštnostem dětí je součástí tohoto předmětu. Cíle: - Orientace v aktuální legislativě související s vyučovaným oborem. - Dovednost používat a orientovat se ve školních dokumentech (RVP, ŠVP), umět příslušné dokumenty tvořit. - Znalost aktuálních trendů ve výukových metodách, formách a didaktických prostředcích. - Vytvářet výukové materiály s ohledem na vývojové zvláštnosti dětí - Vytvářet výukové materiály s ohledem na aktuální situaci - Volit vhodná témata pro danou věkovou skupinu - Témata: 1. Legislativní dokumenty související s výukou náboženství. 2. Kurikulární dokumenty související s výukou náboženství, tvorba ŠVP pro výuku náboženství 3. Výukové materiály a jejich analýza, orientace v aktuální nabídce nejen v tištěné podobě, ale také z online prostoru 4. Tvorba výukových materiálů pro vybranou věkovou skupinu, výběr vhodných témat pro výuku Rozlišování mezi výukou náboženství a katechezí. 5. Osobnost katechety a učitele náboženství, práce s vlastním tělem a řečí těla, vyjadřovací schopnosti a hlasová hygiena. 6. Osobnost dítěte ve výuce náboženství, rozvíjení spirituality dítěte, využití metod pro zlepšení paměti a soustředění, práce s emocemi. Literatura CAVALLETTI, Sofia. Náboženský potenciál dieťaťa vo veku 3-6 rokov. 2019. Bratislava: LÚČ. CAVALLETTI, Sofia. The religious potential of the child 6 to 12 years old: a description of an experience. 2002. Chicago, Ill.: Catechesis of the Good Shepherd Publications. Direttorio per la chatechesi. 2020. Vatican: Libreria editrice Vaticana. Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice. Praha: Vydala Česká biskupská konference, 2015, Česká biskupská konference. Fialová řada - dokumenty ČBK. FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. 2015. Ružomberok: Verbum. , METTE, Norbert. Religionspädagogik. 2006. Düsseldorf: Patmos, NIPKOW, Karl, Ernst. Bildungsverständnis im Umbruch Religionspädagogik im Lebenslauf. Elementarisierung. 2005. Gütersloher: Verlagshaus, LÄMMERMANN, Godwin, NAURATH, Elizabeth. Arbeitsbuch Religionspädagogik. Gütersloher: Verlagshaus, 2005. KUNSTMANN, Joachim. Religionspädagogik. 2004. Tübingen - Basel: A. Francke, Všeobecné direktorium pro katechizaci. 1998. Praha: ČBK.
Studující je schopen vytvořit didaktické jednotky pro vyučování náboženství podle principů náboženské výchovy.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studium odborné literatury a odevzdání zadaných úkolů. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí moodle. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + připravit časově tematický plán pro vybraný ročník nebo skupinu; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
Doporučená literatura
  • CONGREGATIO PRO CLERICIS. (1998). Directorium Generale pro Catechesi. Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1997; v češtině publikováno s titulem: Všeobecné direktorium pro katechizaci.. Praha: Sekretariát ČBK.
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • Englert, Rudolf. (2008). Religionspädagogische Grundfragen : Anstöße zur Urteilsbildung. Stuttgart : W. Kohlhammer.
  • Gerd Birk .. [et al.]. (2005). Neues Handbuch Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen (BRU-Handbuch). Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag.
  • Porzelt, Burkard. (2009). Grundlegung religiöses Lernen : eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt.
  • ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. (2015). Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum.
  • Schmid, Hans. (2008). Unterrichtsvorbereitung - eine Kunst : ein Leitfaden für den Religionsunterricht. München : Kösel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr