Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní teoretické koncepty náboženské výchovy 2. Charakter vyučování náboženství ve škole dnes 2. Klíčové kompetence žáků ve výuce náboženství 3. Metody ve výuce náboženství 4. Didaktická jednotka: její organizace a komplexnost 5. Hodnocení žáků: vhodné a nevhodné formy, hodnocení jako motivace 6. Praktická část: příprava vyučovací hodiny, návaznost na RVP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Výuka náboženství je v současné době realizována několika různými způsoby. Orientovat se v jednotlivých způsobech a splnit všechny formální náležitosti patří k základním dovednostem učitele náboženství. Stejně tak kritické zhodnocení učebních materiálů a tvorba vlastních vzhledem k individuálním zvláštnostem dětí je součástí tohoto předmětu. Cíle: - Orientace v aktuální legislativě související s vyučovaným oborem. - Dovednost používat a orientovat se ve školních dokumentech (RVP, ŠVP), umět příslušné dokumenty tvořit. - Znalost aktuálních trendů ve výukových metodách, formách a didaktických prostředcích. - Vytvářet výukové materiály s ohledem na vývojové zvláštnosti dětí - Vytvářet výukové materiály s ohledem na aktuální situaci - Volit vhodná témata pro danou věkovou skupinu - Témata: 1. Legislativní dokumenty související s výukou náboženství. 2. Kurikulární dokumenty související s výukou náboženství, tvorba ŠVP pro výuku náboženství 3. Výukové materiály a jejich analýza, orientace v aktuální nabídce nejen v tištěné podobě, ale také z online prostoru 4. Tvorba výukových materiálů pro vybranou věkovou skupinu, výběr vhodných témat pro výuku Rozlišování mezi výukou náboženství a katechezí. 5. Osobnost katechety a učitele náboženství, práce s vlastním tělem a řečí těla, vyjadřovací schopnosti a hlasová hygiena. 6. Osobnost dítěte ve výuce náboženství, rozvíjení spirituality dítěte, využití metod pro zlepšení paměti a soustředění, práce s emocemi. Literatura CAVALLETTI, Sofia. Náboženský potenciál dieťaťa vo veku 3-6 rokov. 2019. Bratislava: LÚČ. CAVALLETTI, Sofia. The religious potential of the child 6 to 12 years old: a description of an experience. 2002. Chicago, Ill.: Catechesis of the Good Shepherd Publications. Direttorio per la chatechesi. 2020. Vatican: Libreria editrice Vaticana. Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice. Praha: Vydala Česká biskupská konference, 2015, Česká biskupská konference. Fialová řada - dokumenty ČBK. FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. 2015. Ružomberok: Verbum. , METTE, Norbert. Religionspädagogik. 2006. Düsseldorf: Patmos, NIPKOW, Karl, Ernst. Bildungsverständnis im Umbruch Religionspädagogik im Lebenslauf. Elementarisierung. 2005. Gütersloher: Verlagshaus, LÄMMERMANN, Godwin, NAURATH, Elizabeth. Arbeitsbuch Religionspädagogik. Gütersloher: Verlagshaus, 2005. KUNSTMANN, Joachim. Religionspädagogik. 2004. Tübingen - Basel: A. Francke, Všeobecné direktorium pro katechizaci. 1998. Praha: ČBK.
Studující je schopen vytvořit didaktické jednotky pro vyučování náboženství podle principů náboženské výchovy.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studium odborné literatury a odevzdání zadaných úkolů. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí moodle. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + připravit časově tematický plán pro vybraný ročník nebo skupinu; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
|
Doporučená literatura
|
-
CONGREGATIO PRO CLERICIS. (1998). Directorium Generale pro Catechesi. Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1997; v češtině publikováno s titulem: Všeobecné direktorium pro katechizaci.. Praha: Sekretariát ČBK.
-
Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
-
Englert, Rudolf. (2008). Religionspädagogische Grundfragen : Anstöße zur Urteilsbildung. Stuttgart : W. Kohlhammer.
-
Gerd Birk .. [et al.]. (2005). Neues Handbuch Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen (BRU-Handbuch). Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag.
-
Porzelt, Burkard. (2009). Grundlegung religiöses Lernen : eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt.
-
ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. (2015). Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum.
-
Schmid, Hans. (2008). Unterrichtsvorbereitung - eine Kunst : ein Leitfaden für den Religionsunterricht. München : Kösel.
|