Předmět: Mediální výchova pro učitele náboženství

« Zpět
Název předmětu Mediální výchova pro učitele náboženství
Kód předmětu KKV/KVMVN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Specifika komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu, tzv. novým médiím. 2. Nová média a sociální sítě. 3. Mediální technologie - historie a současnost, jejich vliv na utváření a podobu mediálních sdělení. 4. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza. 5. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy. 6. Témata mediální výchovy (média a násilí, gender a rovné příležitosti, role médií v multikulturní společnosti). 7. Vliv médií na utváření stereotypů (důraz kladen na skupinu dětí a mládeže). 8. Působení médií ve společnosti - přínosy a rizika: reklama - jazyk a jazyková klišé v marketingové komunikaci. 9. Mediální rizika - vliv násilí na děti a mládež, závislost/ bezpečnost na internetu a sociálních sítích. 10. Média a politický vliv - veřejné mínění (public relations) a média, propaganda, metody manipulace v této oblasti. 11. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V současné době hrají média v životě člověka důležitou socializační roli, která často zastíní působení rodiny a školy. Cílem je, aby také učitel náboženství rozuměl tomu, jak funguje mediální komunikace. Zároveň by měl být schopen pracovat s informacemi a vést děti k mediální gramotnosti. Na základě získaných znalostí a dovedností v rámci tohoto předmětu bude student schopen navrhnout příslušné aktivity vhodné k prevenci mediálních rizik u různých cílových skupin dětí a mládeže. - znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a k prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u cílových skupin sociální pedagogiky a k prevenci mediálních rizik
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Odevzdat seminární práci, jež bude obsahovat aktivity, které u vybrané skupiny dětí a mládeže povedou ke zlepšení jejich mediální gramotnosti. Student je povinen pracovat se studijní oporou v rámci systému LMS MOODLE. Studenti se musí aktivně účastnit tutoriálů, které se konají 4. 11. 2023. Termín zaslání je 15. února 2024.
Doporučená literatura
  • BRYANT, Jennings, ed. (2009). Media effects: advances in theory and research.. New York: Routledge.
  • Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
  • Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
  • Mc Quail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
  • Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr