Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V současné době hrají média v životě člověka důležitou socializační roli, která často zastíní působení rodiny a školy. Proto je důležité, aby student rozuměl, co je to mediální gramotnost a jak jí dosáhnout - především u různých cílových skupin (tj. např. u dětí a mládeže, dospělých a také seniorů v rámci celoživotního vzdělávání). Student si v tomto předmětu prohloubí své znalosti, jež získal během bakalářského studia o působení klasických sdělovacích prostředků a internetu a jejich mediálních rizik. Na základě získaných znalostí a dovedností v rámci mediální gramotnosti bude schopen navrhnout příslušné aktivity vhodné k prevenci mediálních rizik u různých skupin pedagogiky. Témata: 1. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy. 2. Média, tradiční versus nová média, sociální sítě. 3. Média a násilí, gender v médiích, propaganda, rizikové chování na internetu. 4. Působení médií ve společnosti, média a emoce, reklama, public relations. 5. Média a politický vliv. 6. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza (kritické myšlení). 7. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a k prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u cílových skupin sociální pedagogiky a k prevenci mediálních rizik
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Student vytvoří soubor aktivit, jež povedou k prevenci určeného mediálního rizika u dané skupiny (děti, mládež, specifické skupiny dospělých). Termín pro odevzdání je 2. února 2021.
|
Doporučená literatura
|
-
Bryant, J., Oliver, M. B. Media Effects: Advances in Theory and Research.
-
Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture.
-
Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
-
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
-
Jirák, J. Média pod lupou.
-
Jirák, J., Wolák, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.
-
Kozák, V. Marketingová komunikace.
-
Labischová, D. Didaktika mediální výchovy.
-
McQail, D. Úvod do terorie masové komunikace.
-
Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
Musil, J. (2005). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha.
-
Niklesová, E., Bína, D. Mediální gramotnost a mediální výchova.
-
Scheibe, C.L., Rogow, F. The Teacher´s Guide to Media Literacy.
-
Svoboda, V. (2009). Public relations moderně a účinně. Brno: Computer Press.
-
Vysekalová, J. (2012). Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing.
|