Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeny se základními pojmy, které souvisejí s integrací: integrace, inkluze, exkluze, separace. Dále pak získají teoretické znalosti potřebné pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Získané znalosti pak budou propojeny s praktickými ukázkami práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s prací s kompenzačními pomůckami. Studenti po absolvování tohoto předmětu by měli získat základní kompetence pro sociálně pedagogickou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.základní pojmy - základní dělení, základní přístupy - co je to integrace, inkluze, exkluze, separace, socializace 2.historické mezníky - základní přístupy k lidem s postižením 3.legislativní vymezení 4.základy diagnostiky - speciálně pedagogická diagnostika, diferenciální diagnostika - tvorba individuálního plánu 5.integrace žáků se sluchovým postižením - úprava prostředí, úprava učebních materiálů - práce se sluchadlem ? základní pravidla zacházení 6.integrace žáka s logopedickými obtížemi - ukázka základních kompenzačních pomůcek ? jejich využití 7.integrace žáka se zrakovým postižením - pravidla pro práci žáků se zrakovou vadou - kompenzační pomůcky ? jejich využití v praxi - ukázka Braillova písma, práce s Pichtovým psacím strojem 8.integrace žáka s tělesným postižením a kombinovaným - úprava prostředí - ukázka práce s kompenzačními pomůckami (zásady pro doprovázení jedince na vozíku) - pecifika komunikace s žákem s tělesným postižením 9.integrace žáka s mentálním postižením - standardy kvality sociálních služeb - úprava prostředí , kompenzační pomůcky 10.integrace žáka s výchovnými problémy. 11.situace žáka s nadáním v ZŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem pojmu integrace a s významem dalších pojmů, které souvisí s integrací (exkluze, segregace, integrace). Studenti dále získají základní povědomí o integračních snahách v historii, o pojetí integrace ve světě a o legislativním zázemí pro integraci. Dále se pak studenti seznámí se základy integrace ve vztahu k jednotlivým typům specifických vzdělávacích potřeb dětí. Cílem seminářů je předat studentům praktické dovednosti pro pedagogickou práci s dětmi a žáky se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s jednotlivými kompenzačními pomůckami a dalšími pomůckami, které se používají ve výchovném procesu dětí a žáků se zdravotním postižením. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Aktivní spolupráce na seminářích. Navrhnout úpravu prostředí a výchovné situace pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
|
Doporučená literatura
|
-
& Potměšilová, P. (2013). Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta.
-
Příslušná distanční opora.
-
Jesenský, J. (1992). Rehabilitace zrakově postižených a způsoby její realizace. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR.
-
Jesenský, J. (1995). Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum.
-
MÜLLER, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP.
-
Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
|