Předmět: Evaluace ve výchovně vzdělávacím procesu

« Zpět
Název předmětu Evaluace ve výchovně vzdělávacím procesu
Kód předmětu KKV/KVEVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní pojmy. SWOT analýza školy. Evaluace vzdělávacích potřeb. Evaluace vzdělávacích programů. Evaluace učebnic. Evaluace výuky. Evaluace edukačního klimatu. Sebehodnocení, sebereflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Studenti poznají otázku evaluace na všech úrovních vzdělávacího procesu v jejich různých aspektech.
Studenti nabydou dovednost hodnocení edukačního procesu z komplexního hlediska.
Předpoklady
Základní znalosti v oblasti didaktiky, zejména vzhledem k didaktickým cílům, metodám a prostředkům, stejně tak vzhledem k vývojové psychologii z aspektu věkových charakeristik žáků.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vypracování seminární práce zaměřené na evaluací zadaného textového materiálu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • BABIAKOVÁ, Simoneta. (2014). Autoevalvácia v materskej škole. Bratislava.
  • GRECMANOVÁ, Helena. (2008). Klima školy. Olomouc.
  • KOLÁŘ, Zdeněk a VALIŠOVÁ, Alena. (2009). Analýza vyučování.
  • PRŮCHA, Jan. (1996). Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno.
  • SEBEROVÁ, Alena. (2009). Autoevaluace školy od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha.
  • SYSLOVÁ, Zora. (2012). Autoevaluace v mateřské škole. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha.
  • ŠUŤÁKOVÁ, Valentína. (2012). SWOT analýza ako súčasť sebahodnotenia školy. Bratislava, Manažment školy v praxi, 2012(2), 12.
  • VAŠŤATKOVÁ, Jana. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr