Předmět: Etická výchova peo pedagogy

« Zpět
Název předmětu Etická výchova peo pedagogy
Kód předmětu KKV/KVEVD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Etika a etická výchova. Základní etické pojmy: dobro, zlo, láska, cnost, vina, hanba, charakter aj. Utváření etických postojů a dovedností - vztah k sobě, k lidem a lidským výtvorům, k přírodě. Učitel - průvodce a inspirátor vs. instruktor a tréner. Prosociální výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli základním etickým pojmům, jako je dobro, zlo, morálka, ctnost, etické a neetické chování, vina, hanba, trest aj. a následně jej dokázal aplikovat do edukační praxe s využitím vhodných didaktických metod. Studenti mají také porozumět problematice prosociální výchovy jako součástí výchovy etické z teoretického i praktického hlediska.
Student porozumí základním etickým pojmům. Odlišuje etickou a prosociální výchovu. Nabyde dovednosti v oblasti základních složek etické výchovy (vize, obsah, metody, styl) a prosociálních dovedností. Student zvládá metodiku nácviku jednotlivých dovedností a ctností spojených s etickou výchovou.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na semináři. 100 % účast na semináři. Vypracování zadaných úkolů podle kritérií, jejich vložení do Moodle.
Doporučená literatura
  • HÁBL, Jan. (2021). Na charakteru záleží. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • HUNTER, Clarke-Fields. (2024). Jak vychovat dobrého člověka. Praha.
  • LENCZ, L. a KRIŽOVÁ, O. (2000). Etická výchova: metodický materiál 1, 2, 3.. Praha.
  • NOVÁKOVÁ, M. a kol. (2006). Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha.
  • PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. (et al.). (2014). Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava.
  • RAJSKÝ, A., PODMANICKÝ, I. (et al.). (2016). Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava.
  • RAJSKÝ, A., WIESENGANGER, M. (et al.). (2018). Pomoc druhému na ceste cnosti. K filozoficko-etickým aspektom prosociálnosti.. Trnava.
  • ROCHE OLIVAR, R. (1992). Etická výchova. Bratislava.
  • SVOBODOVÁ, Z. (ed.). (2011). K etické výchově. Praha.
  • ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2011). Budú cnosti v budúcnosti? O výchove k cnostiam. Ružomberok.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr