Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Etika a etická výchova. Základní etické pojmy: dobro, zlo, láska, cnost, vina, hanba, charakter aj. Utváření etických postojů a dovedností - vztah k sobě, k lidem a lidským výtvorům, k přírodě. Učitel - průvodce a inspirátor vs. instruktor a tréner. Prosociální výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli základním etickým pojmům, jako je dobro, zlo, morálka, ctnost, etické a neetické chování, vina, hanba, trest aj. a následně jej dokázal aplikovat do edukační praxe s využitím vhodných didaktických metod. Studenti mají také porozumět problematice prosociální výchovy jako součástí výchovy etické z teoretického i praktického hlediska.
Student porozumí základním etickým pojmům. Odlišuje etickou a prosociální výchovu. Nabyde dovednosti v oblasti základních složek etické výchovy (vize, obsah, metody, styl) a prosociálních dovedností. Student zvládá metodiku nácviku jednotlivých dovedností a ctností spojených s etickou výchovou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři. 100 % účast na semináři. Vypracování zadaných úkolů podle kritérií, jejich vložení do Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
HÁBL, Jan. (2021). Na charakteru záleží. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
-
HUNTER, Clarke-Fields. (2024). Jak vychovat dobrého člověka. Praha.
-
LENCZ, L. a KRIŽOVÁ, O. (2000). Etická výchova: metodický materiál 1, 2, 3.. Praha.
-
NOVÁKOVÁ, M. a kol. (2006). Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha.
-
PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. (et al.). (2014). Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava.
-
RAJSKÝ, A., PODMANICKÝ, I. (et al.). (2016). Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava.
-
RAJSKÝ, A., WIESENGANGER, M. (et al.). (2018). Pomoc druhému na ceste cnosti. K filozoficko-etickým aspektom prosociálnosti.. Trnava.
-
ROCHE OLIVAR, R. (1992). Etická výchova. Bratislava.
-
SVOBODOVÁ, Z. (ed.). (2011). K etické výchově. Praha.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2011). Budú cnosti v budúcnosti? O výchove k cnostiam. Ružomberok.
|