Předmět: Diagnostika sociálně patologických jevů

« Zpět
Název předmětu Diagnostika sociálně patologických jevů
Kód předmětu KKV/KVDSJ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagog by měl být schopen sociálně-výchovné reflexe různých sociálních jevů, tedy i sociálně patologických jevů. Na základě míry společenské závažnosti je možné sociálně patologické jevy klasifikovat na nežádoucí a nebezpečné. Mezi nežádoucí sociálně patologické jevy jsou řazeny např. chudoba, nezaměstnanost, bezdomovectví, poruchy příjmu potravy, mezi nebezpečné pak např. šikana, domácí násilí, rasismus či sektářství. Sociální pedagog by měl mít nejen základní povědomí o jednotlivých typech sociálně patologických jevů, ale měl by být schopen jednotlivé jevy v praxi diagnostikovat. Na základě diferenciální diagnostiky by pak měl být schopen navrhnout odpovídající prevenci a intervenci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
- znalost znaků jednotlivých sociálně patologických jevů - znalost výskytu sociálně patologických jevů dle různých sociálních skupin - kompetence pro zhodnocení závažnosti výskytu sociálně patologických jevů u různých sociálních skupin - dovednosti a schopnosti potřebné pro diferenciální diagnostiku jednotlivých jevů - dovednost a schopnost na základě diferenciální diagnostiky vytvořit preventivní či intervenční program
- rozšířená teoretická základna pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - mezioborový nadhled - kompetence k organizaci, provádění a využívání diagnostických postupů - kompetence k tvorbě individuálních plánů pro různé sociální skupiny
Předpoklady
Nejsou stanoveny

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Na základě konkrétní kazuistiky student provede diferenciální diagnostiku, daný sociálně patologický jev tedy pojmenuje, zařadí do teoretického rámce a navrhne preventivní a intervenční opatření.
Doporučená literatura
  • Fišer, S., Škoda, J. Sociální patologie: analýza příčin a možností ovlivňování sociálně patologických jevů.
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. (2007). Sociální patologie.. Hradec Králové : Gaudeamus.
  • NIKL, J. (2000). Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. . Praha.
  • Peck, D., Dolch, N. A. Extraordinary Behavior; A Case Study Approach to Understanding Social Problems.
  • PEŠATOVÁ, I. (2007). Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec.
  • Sekot, A. Úvod do sociální patologie.
  • VYKOPALOVÁ, H. (2001). Sociálně patologické jevy v současné společnosti.. Olomouc: UP Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr