Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní charakteristiky pedagogického myšleni v době antiky. Středověké přístupy k vzdělávání a výchově. Novověk a pedagogické myšlení. Soudobé názory na edukaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Prokázání schopnosti samostatné četby a interpretace textu z oblasti pedagogického myšlení během historie.
Student se dovede orientovat v pedagogických směrech a názorech, které sa etablovaly v průbehu dějin a dovede vyjádřit své postoje a názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Podmínkou ukončení předmětu je aktivní účast na výuce. Studenti dokážou kriticky pracovat s texty z oblasti historie pedagogiky a hodnotit je. Písemně zpracují téma spojené s pedagogickým systémem vybraných představitelů křesťanské pedagogiky, resp. zakladatelů řeholních řádú a následně škol (Josef Kalasanský, Jan de la Salle, don Bosco, Angela Merici apod.). Studenti vloží své práce do systému Moodle v stanoveném termínu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
ARISTOTELES. (2009). Politika. Praha.
-
CIPRO, Miroslav. (2002). Galerie světových pedagogů I - III. Praha.
-
KOMENSKÝ, Jan Amos. (1991). Veľká didaktika/Didactica magna. Bratislava.
-
LIESSMANN, Konrad Paul. (2012). Teorie nevzdělanosti. Praha.
-
MASARYK, Tomáš Garrigue. (1990). O škole a vzdělání. Praha.
-
PLATÓN. (2017). Ústava. Praha.
-
RICHÉ, Pierre a VERGER, Jacques. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha.
-
ROUSSEAU, Jean-Jacques. (2002). Emil alebo O výchove. Bratislava.
|