Předmět: Dějiny pedagogického myšlení

« Zpět
Název předmětu Dějiny pedagogického myšlení
Kód předmětu KKV/KVDPM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní charakteristiky pedagogického myšleni v době antiky. Středověké přístupy k vzdělávání a výchově. Novověk a pedagogické myšlení. Soudobé názory na edukaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Prokázání schopnosti samostatné četby a interpretace textu z oblasti pedagogického myšlení během historie.
Student se dovede orientovat v pedagogických směrech a názorech, které sa etablovaly v průbehu dějin a dovede vyjádřit své postoje a názory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Podmínkou ukončení předmětu je aktivní účast na výuce. Studenti dokážou kriticky pracovat s texty z oblasti historie pedagogiky a hodnotit je. Písemně zpracují téma spojené s pedagogickým systémem vybraných představitelů křesťanské pedagogiky, resp. zakladatelů řeholních řádú a následně škol (Josef Kalasanský, Jan de la Salle, don Bosco, Angela Merici apod.). Studenti vloží své práce do systému Moodle v stanoveném termínu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • ARISTOTELES. (2009). Politika. Praha.
  • CIPRO, Miroslav. (2002). Galerie světových pedagogů I - III. Praha.
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. (1991). Veľká didaktika/Didactica magna. Bratislava.
  • LIESSMANN, Konrad Paul. (2012). Teorie nevzdělanosti. Praha.
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. (1990). O škole a vzdělání. Praha.
  • PLATÓN. (2017). Ústava. Praha.
  • RICHÉ, Pierre a VERGER, Jacques. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. (2002). Emil alebo O výchove. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr