Předmět: Alternativní školské systémy

« Zpět
Název předmětu Alternativní školské systémy
Kód předmětu KKV/KVASS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Jenská škola. Daltonský plán. Lesní školy a školky. Některá vybraná témata: Inovativní přístupy některých pedagogů (nař. Celostní pedagogika Franze Ketta, B. Nikitin, R. Feuerstein...) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách - Heuréka, Začít spolu, Zdravá škola, Integrovaná tematická výuka, Katecheze Dobrého Pastýře a pod.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské školy a pedagogiky, montessoriovské školy, jenského a daltonského plánu a jiných. Studenti budou schopni porovnat alternativní školské systémy, analyzovat jejich výhody a nevýhody. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a principy jednotlivých alternativních systému a programů.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a princípy jednotlivých alternativních systému a programů.
Předpoklady
Absolvování předmětů filozofie výchovy, teorie výchovy nebo historického pohledu na výchovu a vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky na studenta: Pro uznání a ukončení předmětu je nutná 100 % účast ve výuce a dále zpracování a prezentace základních charakteristik zadaných alternativních systémů. Student aplikuje připravené aktivity podle zadaného tématu. Po kolokviu a prezentaci své práce ji pak následně v písemné formě vloží do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat požadovaná kritéria. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
  • Jůva, Vladimír, Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno : Paido.
  • Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
  • Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
  • Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
  • Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
  • Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
  • Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
  • Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
  • Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
  • Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr