Vyučující
|
-
Slatinská Bianka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti postupně získají znalosti o všech typech postižení, jejich základní charakteristice a možných edukačních přístupech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studeny se základy speciální pedagogiky: základními termíny, základním dělením oborů speciální pedagogiky, historií přístupů k lidem s postižením, změnou paradigmatu ve speciální pedagogice. Po absolvování tohoto předmětu budou mít studenti základní povědomí o problematice lidí s postižením. Budou schopni adekvátně používat terminologii. Dále pak budou znát základní výchovně-vzdělávací a komunikační strategie přístupů k lidem s postižením.
Studenti budou mít potřebné znalosti pro rozlišení jednotlivých typů postižení a budou schopni adekvátně používat základní speciálněpedagogickou terminologii. Dále budou vybaveni kompetencemi pro základní komunikaci s osobami s postižením.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Studenti musí splnit alespoň 80% účast ve výuce. V případě, že bude jejich absence vyšší, musí vypracovat seminární práci - zadání v Moodlu předmětu. Předmět je ukončen úspěšným splněním písemného testu. V případě, že student bude mít vyšší absenci, může přijít absolvovat písemný test v dohodnutém termínu, úspěšné ukončení předmětu mu však bude do stagu zapsáno až po zaslání a schválení zmíněné seminární práce. Studenti s ISP vypracují zmiňovanou seminární práci a dostaví se na závěrečný písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Moodle opora Základy speciální pedagogiky. .
-
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2007). Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO.
-
Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Slowik, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál.
-
Slowik, J. (2007). Speciální pedagogika.. Praha: Grada.
-
Valenta, M., Müller, O., Vítková, M., Kozáková, Z., Strnadová, I., & Mužáková, M. (2009). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta.
-
Vítková, M., Pipeková, J. (2001). Terapie ve speciální pedagogice. Paido - Brno.
|