Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení sociální pedagogiky coby disciplíny a jejího obsahu, funkce sociální pedagogiky. Vztah sociální pedagogiky k ostatním vědeckým disciplínám, dimenze sociální pedagogiky. 2. Historický vývoj sociální pedagogiky. 3. Sociální pedagogika v 21. století - její stav, oblasti výzkumu, výzvy, úkoly. 4. Stav sociální pedagogiky v zahraničí. 5. Prostředí a výchova - role prostředí ve výchově, typologie prostředí. Specifika lokálního a regionálního prostředí. Prostředí a výchova - charakteristika přirozeného prostředí pro výchovu člověka, výzvy globálního (celosvětového) prostředí v současnosti; charakterizovat dvě stránky prostředí: věcně-prostorovou a sociálně-psychickou. Prostředí výchovných institucí. 6. Sociální pedagogika a prostředí médií. Mediální výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Základy sociální pedagogiky je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatněním tak, aby na základě odborné literatury získali znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí. Tento předmět seznamuje studenty s ukotvením a současným pojetím české i zahraniční sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost (včetně legislativního ukotvení pozice absolventa oboru sociální pedagogiky). Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru nutné pro jejich praxi při práci s dětmi a mládeží.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- úspěšné složení zkoušky a aktivní účast na sobotní výuce (zkouška bude písemná, minimum pro její složení je 70%) Pozor - předmět bude částečně probíhat hybridně. Co to znamená? Jak jste si jistě všimli ve Stagu, první čtyři přednášky budete mít hybridně, tj. společně s prezenčními studenty, kdy můžete přijít na hodiny, nebo se připojit online nebo si poslechnout přednášky nahra-né v MOODLu. Odkaz na ZOOM je: https://cesnet.zoom.us/j/94021738763 Prosím jen upozorňuji, že kvůli praxím denních studentů proběhnou přednášky online v těchto ter-mínech: 11. 2. 2025 - 8:00-8:45 18. 2. 2025 - 8:00-8:45 11. 3. 2025 - 8:00-8:45 18. 3. 2025 - 8:00-8:45 Tutoriál bude odučen dne 26. dubna 2025
|
Doporučená literatura
|
-
BODDY, J., CAMERON, C. (2008). Introducing pedagogy into the children´s Workforce. London: Routledge and Falmer.
-
BODDY, J., CAMERON, C., PETRIE, P. (2005). The professional care Wolker: the social pedagogue in Northern Europe. London: Routledge and Falmer.
-
HRONCOVÁ, J.,EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. (2007). Dejiny sociálnej pedagogiky.. Banská Bystrica: UMB.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Potměšilová, Petra a kol. (2013). Sociální pedagogika v teorii a praxi.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ, M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: UP, 2015..
|