Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu bude probíhat formou kombinace teoretických informací s praktickými ukázkami a cvičeními studentů. Hlavní témata předmětu: Specifika trávení volného čase dospělých (zájmy a potřeby uvedené cílové skupiny, definice zájmového vzdělávání, jeho cíle a funkce v životě dospělého jedince, motivace, možné bariéry). Oblasti zájmového vzdělávaní dospělých - z aspektu rozvoje osobnosti (kognitivní, tělesná, spirituální, afektivní, mravní, sociální). Oblasti zájmového vzdělávaní dospělých - z hlediska zaměření (humanitní, přírodovědní, společensko-vědní, pohybová). Oblasti zájmového vzdělávání dospělých - z aspektu kompetencí (sociální, kulturní, instrapersonální, komunikační a komunikativní, občanské, měkké dovednosti atd.) Znalosti a dovednosti v oblasti metod, forem a didaktických prostředků používaných v zájmovém vzdělávání dospělých. Znalosti a dovednosti pro tvorbu, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělou populaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Ambici výuky předmětu je, aby studenti dosáhli: - znalost a porozumění specifikům trávení volného čase dospělých (zájmy a potřeby uvedené cílové skupiny, definice zájmového vzdělávání, jeho cíle a funkce v životě dospělého jedince, motivace, možné bariéry) - znalosti a dovednosti v oblasti metod, forem a didaktických prostředků používaných v zájmovém vzdělávání dospělých - znalosti a dovednosti pro tvorbu, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělou populaci.
Studenti si prohloubí znalostíi o volném čase pro oblast dospělé populace, rozšíři si teoretické poznatky pro praxi sociálního pedagoga a prohloubí kompetence k tvorbě, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělé.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní a 100 % účast studentů na seminářích. Případná (parciální) absence doložená relevantním potvrzením. Studenti splní úkoly na seminářích - připraví a zrealizují aktivity zaměřené na dospělou populaci. Studenti si zvolí aktivity pro jednu ze stanovených oblastí: environmentální/ekologická, pohybové umění, hudební umění, výtvarné/vizuální umění, rozvoj spirituální roviny, přičemž žádná z aktivit není analogii aktvit prezentujících vyučující během výuky. Výsledkem bude písemné zpracování problematiky zájmového vzdělávání dospělých s využitím domácích a zahraničních zdrojů. Práce budou zaměřeny na dospělou populaci ve věku od 20 do 60 let a vloženy do moodlu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění.
|
Doporučená literatura
|
-
CORDER, Nicholas. (2007). Learning to Teach Adults: An Introduction. London.
-
EDWARDS, Betty. (2011). Naučte se kreslit pravou mozkovou hemisférou. Brno.
-
GILBERT, Gilbert. (2012). Ať se ti život povede! Rady pro každý věk - od mladých po dinosaury. Praha.
-
GRÜN, Anselm. (2011). Co živí lásku. Vztahy a spiritualita. Praha.
-
HLADÍLEK, Miroslav. (2009). Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha.
-
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. (2013). Volnočasové aktivity pro seniory. Praha.
-
KNOTOVÁ, Dana. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno.
-
MAISEL, Eric. (2002). Trénink kreativity. Podněty při rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha.
-
MONTGOMERY, Dan. (1999). Cesta k osobní zralosti. Kostelní Vydří.
-
PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha: DAHA.
-
RABUŠICOVÁ, Milada a RABUŠIC, Ladislav, eds. (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno.
-
SUCHÁ, Jitka, JINDROVÁ, Iva a HÁTLOVÁ, Běla. (2013). Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha.
-
SUCHOMELOVÁ, Věra. (2016). Senioři a spiritualita. Duchovní potřeby v každodenním životě. České Budějovice.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2016). Formálne, neformálne a informálne cesty rozvoja osobnosti. Ružomberok.
-
ŠERÁK, Michal. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a SMÉKALOVÁ, Lucie. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha.
-
VETEŠKA, Jaroslav. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha.
-
VETEŠKA, Jaroslav, VACÍNOVÁ, Tereza a kol. (2011). Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha.
-
ZELINOVÁ, Milota. (2012). Voľný čas efektívne a tvorivo. Bratislava.
|