Předmět: Zážitková pedagogika

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu KKV/KPZPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář Zážitková pedagogika je zaměřen na prohloubení pedagogického využití zážitků a tematicky naváže na vědomosti studentů z bakalářského studia. Předmět bude věnován pedagogickým a psychologickým základům zážitkové pedagogiky, organizacím věnujícím se zážitkové pedagogice, osobnosti instruktora a týmu instruktorů, zabezpečení akce, dramaturgii, režii akce, různým druhům her a jejich uvádění.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem semináře je prohloubení vědomostí a dovedností v oblasti zážitkové pedagogiky, k jejímu využití při tvorbě projektů v oblasti zážitkových aktivit a zkušenostního učení a využití získaných vědomostí a dovedností při tvorbě projektů zážitkových akcí.
- studenti prohloubí své vědomosti a porozumí základním principům, pedagogickým a psychologickým základům zážitkové pedagogiky - studenti prohloubí své vědomosti o organizacích věnujících se zážitkové pedagogice - studenti porozumí podstatě zážitkových akcí a dokážou získané vědomosti tvořivě využít při tvorbě projektů zážitkových akcí - studenti získají dovednosti důležité pro vytváření zážitkových akcí
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

K absolvování kurzu je vyžadována aktivní účast na seminářích, povoleny jsou max. 2 řádně omluvené absence ze závažných důvodů. Výstupem ze semináře je příprava seminárního projektu, na kterém budou studenti v rámci semináře pracovat - ve skupinách vytvoří projekt zážitkové akce na zvolené téma a pro zvolenou cílovou skupinu, který budou prezentovat a vzájemně reflektovat. V projektu budou zapracována všechna teoreticky probraná témata. Studující s individuálním plánem: - samostudium materiálů uvedených se studijní opoře, každé téma bude písemně reflektováno v přípravě návrhu 2-3 denní akce, který bude obsahovat teoreticky ukotvené principy zážitkové pedagogiky. Prezentace návrhu a zodpovězení doplňujících otázek.
Doporučená literatura
  • Bezděk, F., Spáčil, F., Hefková, M. Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí.
  • Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
  • Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
  • Hrkal, J., Hanuš, R. a kol. (2007). Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
  • Pelánek, R., & Kotrch, V. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
  • Pelánek, R. (2010). Zážitkové výukové programy. Praha: Portál.
  • Reiners, A. Praktische Erlebnispädagogik.
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní