Předmět: Vybrané kapitoly z mediální výchovy

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z mediální výchovy
Kód předmětu KKV/KPVKM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Specifika komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu, tzv. novým médiím, komunikační kompetence, mediální gramotnost. 2. Nová média a sociální sítě - jejich role v současné společnosti, aktuální výzkumy jejich působení, fenomén youtuberství. 3. Mediální technologie - historie a současnost, jejich vliv na utváření a podobu mediálních sdělení. 4. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza. 5. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy (např. v českém prostředí mediální výchova ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu a k celoživotnímu vzdělávání). 6. Témata mediální výchovy (média a násilí, gender a rovné příležitosti, role médií v multikulturní společnosti). 7. Vliv médií na utváření stereotypů (důraz kladen na skupinu dětí a mládeže). 8. Působení médií ve společnosti - přínosy a rizika: reklama - jazyk a jazyková klišé v marketingové komunikaci, základy marketingu. 9. Působení médií ve společnosti - emoce a reklama, práce s reklamou: analýza reklamních sdělení účinků na publikum, vliv reklamy na děti a obrana proti manipulaci reklamou. 10. Mediální rizika - vliv násilí na děti a mládež, závislost/ bezpečnost na internetu a sociálních sítích, média a volný čas. 11. Média a politický vliv - veřejné mínění (public relations) a média, propaganda, metody manipulace v této oblasti. 12. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu v případě skupiny dětí a mládeže, dospělých i seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a programů zaměřených na prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u různých cílových skupin a vedoucích k prevenci mediálních rizik
Předpoklady
Upozorňujeme zájemce, že musí být alespoň základní představu o mediální výchově, zájem o tuto problematiku a také musí mít účastníci kurzu základy sociální pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Projekt - tj. student vytvoří soubor aktivit, jež povedou k prevenci určeného mediálního rizika u dané skupiny (děti, mládež, specifické skupiny dospělých), aktivní účast na seminářích. Termín odevzdání je 15. února 2025.
Doporučená literatura
  • BRYANT, Jennings, ed. (2009). Media effects: advances in theory and research.. New York: Routledge.
  • Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
  • Mc Quail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
  • Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní