Předmět: Teorie výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie výchovy
Kód předmětu KKV/KPTEV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět teorie výchovy usiluje o vytvoření syntetického pohledu na klasické pedagogické teorie (Komenský, Herbart, Dewey atd.), a nastiňuje možnosti uchopení výchovy v současné společnosti. Témata: Teorie výchovy od antiky k renesanci (stručný přehled) Židovsko-křesťanský koncept výchovy Výchova v díle J. A. Komenského J. J. Rousseau a počátky pedagogického pesimismu Novověké a osvícenské teorie J. F. Herbart a počátky systematické pedagogiky Pedagogický pragmatismus, kolektivní výchova Pojetí výchovy v kontextu vývoje myšlení v 1. polovině 20. století Obrat k postmodernismu a změny v chápání výchovy ve 2. pol. 20. stol. Soudobé výchovné teorie Teoretické otázky výchovy v 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz poskytuje přehled o obsahu pedagogické disciplíny Teorie výchovy. Seznamuje s teoretickými přístupy k výchově a vzdělávání v průběhu dějin a v části věnované soudobým výchovným teoriím seznamuje se základními trendy v koncepcích výchovy v současnosti. Cílem kurzu je vytvoření syntetického pohledu na klasické i soudobé pedagogické teorie a nastínění možností teoretického uchopení výchovy v dnešní společnosti.
Studenti porozumí základním teoretickým a filosofickým přístupům k výchově a budou schopni posoudit jejich dopad při jejich praktické aplikaci.
Předpoklady
Studium předmětu nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce

K úspěšnému absolvování předmětu je vyžadováno osvojení si základního přehledu a orientace ve výchovných teoriích a jejich důsledcích pro praxi. Formulace vlastních názorů a pohledů na dílčí teorie ve spojitosti s jejich reálným uplatněním. Obsah kurzu je tvořen přednáškami i samostudiem. Studující mají povinnost aktivně se zúčastnit výuky (absence ze závažných důvodů bude řádně omluvena) a splnit 80% úkolů, které budou uvedeny u jednotlivých témat v této studijní opoře. Studující přečtou díla z vybrané výchovné koncepce. Splnění kurzu je ověřeno ústní zkouškou, která se skládá z reflexe vlastní četby (30% výsledné známky) a z prokázání znalosti vybraného okruhu Seznam témat ke zkoušce je totožný s tématy přednášek uvedenými v systému Moodle. Pro studující s individuálním plánem: - platí výše uvedené + písemné splnění všech úkolů v systému Moodle
Doporučená literatura
  • J. F. Herbart a jeho pedagogika.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter, 1932..
  • Helvétius, C. A. (1953). Výbor z díla. Praha : Nakladatelství politické literatury.
  • J. A. Komenský. (1948). Didaktika velká. Brno, Komenium.
  • KOMENSKÝ, J. A. Pampaedia. In KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. III. sv. Praha: Svoboda, 1992..
  • Kratochvíl, Miloš. (2006). Jean Piaget - filosof a psycholog : uvedení do genetické epistemologie. Praha: Triton.
  • Locke, J. (1984). O výchově. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • Pestalozzi, J. H. (1899). Linhart a Gertruda: kniha pro lid. V Čejkovicích: [Zdeněk Sadovský].
  • Platón. (2015). Prótagoras. Praha: OIKOYMENHP.
  • Rousseau, J. J., & Krecar, A. (1926). Emil, čili, O vychování. Olomouc: R. Promberger.
  • Welsch, W. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha : Zvon, české katolické nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní