Předmět: Sociální pedagogika v zahraničním kontextu / Srovnávací pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika v zahraničním kontextu / Srovnávací pedagogika
Kód předmětu KKV/KPSZK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student po absolvování toho předmětu bude moci navázat na znalosti historie vývoje sociální pedagogiky i současného pojetí tím, že si osvojí znalosti o nejaktuálnějším vývoji této disciplíny v Německu, Polsku, ale také Švédsku, Dánsku i Francii aj. Zároveň získá povědomí o specifikách práce s cílovými skupinami sociální pedagogiky ve výše uvedených zemích a úspěšných projektech, jež byly realizovány. Témata: 1. Problém vymezení sociální pedagogiky v evropském kontextu. 2. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky v německy mluvících zemích (v Německu a Rakousku). 3. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky v Polsku. 4. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky na Slovensku. 5. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky v anglofonních zemích (zaměřeno především na Anglii a Skotsko). 6. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky ve Skandinávii (včetně Finska). 7. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky ve Španělsku a v Latinské Americe. 8. Současný vývoj sociální pedagogiky ve Francii. 9. Sociální pedagogika jako nástro k řešení různých situací v důsledku globalizace - příklady úspěšných projektů a přístupů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem je získat: - znalosti specifik vývoje a současného pojetí sociální pedagogiky nejen v České republice, ale také v dalších zemích - znalosti společných znaků sociální pedagogiky a porozumění jim napříč různými zeměmi - dovednost komparovat pojetí sociální pedagogiky v různých zemích s vývojem v České republice - znalosti projektů, jež byly úspěšně v praxi realizovány pro cílovou skupinu sociální pedagogiky v zahraničí Sociální pedagogika je v současnosti dynamicky se rozvíjející vědou, která má své tradice. Její postavení mezi vědeckými disciplínami i vymezení vůči sociální práci se mění v závislosti na národních specifikách různých zemí. Pro pochopení současného postavení sociální pedagogiky v České republice je také nutné znát specifika sociální pedagogiky nejen v sousedních zemích EU, porozumět jim a vysledovat společné znaky, jež tuto vědní disciplínu spojují napříč různými zeměmi. Student po absolvování toho předmětu bude moci navázat na znalosti historie vývoje sociální pedagogiky i současného pojetí tím, že si osvojí znalosti o nejaktuálnějším vývoji této disciplíny např. v Německu, Polsku, ale také Švédsku, Dánsku i Francii aj. Zároveň získá povědomí o specifikách práce s cílovými skupinami sociální pedagogiky ve výše uvedených zemích a úspěšných projektech, jež byly realizovány.
Student: - bude mít prohloubené znalosti o sociální pedagogice, její teorii i praxi v zahraničí - si rozšíří teoretické poznatky pro praxi sociálního pedagoga - bude umět srovnat stav a vývoj sociální pedagogiky v dalších (především evropských) zemích s vývojem a stavem sociální pedagogiky v České republice.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

V rámci diskuze u zápočtu bude student umět charakterizovat specifika sociální pedagogiky pro Česko, její aktuální stav a dále stav socped pro vybranou zemi, dá rovněž příklad úspěšných projektů, jež byly v této zemi realizovány pro zlepšení situace cílové skupiny a zhodnotí, proč je daný projekt spojen s oblastí sociální pedagogiky. Zároveň danou situaci srovná se stavem v České republice.
Doporučená literatura
  • Cameron, C. Moss, P. Working with Children and Young People.
  • Cohen, L., Chavez, V., Chehimi, S. Prevention is Primary: Strategies for Community Well Beeing.
  • de Melandéz, W., Beck, V. Teaching Young Children in Multicultural Classrooms.
  • Kornbeck, J., Rosenddal Jensen, N. Social Pedagogy for the Entire I.
  • Kornbeck, J., Rosenddal Jensen, N. Social Pedagogy for the Entire II.
  • SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ , M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. (2016). Sociální pedagogika a její metody.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Storo, J. Practical Social Pedagogy: Theories, values and tools for working with children and young people.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní