Předmět: Supervizní seminář

« Zpět
Název předmětu Supervizní seminář
Kód předmětu KKV/KPSVZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schaferová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Supervizní seminář navazuje na předmět Podpora pedagogických pracovníků. Seznamuje studenty s konkrétními postupy v rámci supervize - přímá účast supervizora při práci pracovníka, používání video a audio záznamů, písemná kazuistika, hraní modelových situací ve skupině, využívání skupinové dynamiky. Prakticky seznamuje studenty s technikami supervize. Tento seminář bude zaměřen na zprostředkování praktické zkušenosti s následujícími technikami - hraní rolí, kresba, modelování, psychodrama, sousoší, řízená diskuze, balintovské skupiny atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- znalost vybraných technik užívaných v supervizi - zprostředkování zkušenosti s vybranými technikami supervize - aplikace konkrétních technik na vybrané kazuistiky
- schopnost orientovat se v technikách užívaných v supervizi - osobní zkušenost a prožitek z vybraných technik supervize
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

- aktivní účast na seminářích - ve skupinové diskuzi na základě kazuistiky vybrat, navrhnout a zdůvodnit aplikaci konkrétní techniky supervize
Doporučená literatura
  • Carroll, M., Tholstrupová, M. Integrativní přístupy k supervizi.
  • Coppola, A. J., Scricca, D. B., Connors, G. E. Supportive supervision: becoming a teacher of teachers.
  • HAVRDOVÁ, Z. (1999). Kompetence v praxi sociální práce.. Praha.
  • Hawkins, P., Shohet, R., & Hartlová, H. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
  • Kopřiva, K. Supervize práce v neziskové organizaci.
  • Nolan, J. F., Hoover, L. A. Teacher supervision and evaluation: theory into practice.
  • Reiman, A. J., Thies-Sprinthall, L. Mentoring and supervision for teacher development.
  • Řezníček, I. (1994). Metody sociální práce. Praha: Slon.
  • Šimek, A., Špatz, M. Supervize.
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní