Předmět: Podpora ped. pracovníků (Supervize)

« Zpět
Název předmětu Podpora ped. pracovníků (Supervize)
Kód předmětu KKV/KPSUP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V současné době je stále více kladen důraz na podporu pedagogických pracovníků. Podporou pedagogických pracovníků se pak rozumí především prevence syndromu vyhoření, syndromu pomocníka, zneužívání moci, ale také podpora při práci s jedinci z různých sociálních skupin. V souvislosti s touto podporou jsou uváděny tři základní metody: supervize, koučink a mentoring.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
- vymezení rizikových faktorů pedagogické profese, - vymezení jednotlivých potřeb podpory pedagogického pracovníka: podpora při práci s klienty, podpora pracovního týmu podpora vedoucích pracovníků, podpora v profesním růstu, podpora v mimopracovním životě, - vymezení jednotlivých forem podpory jejích znaků a principů
- znalosti forem podpory, - dovednost vyhodnotit potřebnost podpory a dovednost navrhnout adekvátní formu - schopnost formulovat zakázku pro podporu
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Podmínky pro splnění: - aktivní účast na přednáškách a seminářích, - navrhnout aktivitu v rámci podpory ped. pracovníků - splnění zkoušky - ústní či písemné (bude oznámeny vždy při výuce) Pro ty, co mají individuální plán: - platí výše uvedené + - návrh podpory pro sociálního pedagoga (teoreticky ukotvit)
Doporučená literatura
  • Psychická úskalí pomáhajících profesí..
  • Psychoterapy Supervision: Theory, Research, and Practice.
  • Supervize v pomáhajících profesích..
  • Kopřiva, K., & Šiklová, J. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • Potměšilová, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Whitmore, J., & Lisa, A. (2014). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní