Vyučující
|
-
Slatinská Bianka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická praxe průběžná je individuální a je zaměřena na hlubší vhled do fungování konkrétního organizace se sociální profilací, kde se může uplatnit sociální pedagog. Studenti si vyberou na základě vlastního zájmu preferované zařízení s cílovou skupinou, kterou odsouhlasí garant praxe. Studenti poznají fungování a chod daného zařízení včetně personálního legislativního a ekonomického zabezpečení. Dále studenti uplatní znalosti z managementu, které nabyli v jednotlivých předmětech. Seznámí se s problémy zařízení, ale i s možnostmi rozvoje. Studenti si vyberou jednu z problémových oblastí (jeden problém) a na základě svých znalostí vypracují návrh realizace změny ve vybrané oblasti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování souvislé odborné praxe ve vybrané organizaci by studenti měli být schopni: - vymezit poslání a činnost organizace na základě platné legislativy (uvést nejdůležitější právní normy, jimiž se činnost organizace řídí), - specifikovat organizační strukturu organizace, - komplexně popsat a zhodnotit náplň práce zvoleného pracovníka organizace, - popsat způsob financování organizace, - charakterizovat dokumenty a ostatní dokumentaci, jež je v organizaci vedena - obecně charakterizovat organizační a obsahové aspekty činností, jež jsou v organizaci realizovány, - samostatně naplánovat a realizovat alespoň 5 činností na 40 hodin praxe, - zpracovat písemnou práci, popis průběhu a zhodnocení samostatně vedených edukačních činností, - provést sebereflexi vlastního výchovného působení v organizaci, - souhrnně zhodnotit absolvovanou praxi a zpracovat portfolio (deník praxe + závěrečnou práci z praxe), jehož prostřednictvím se prokáže splnění všech cílů
Způsobilosti získané po absolvování: - kompetence v oblasti tvorby, plánování a organizování aktivit a projektů vhodných pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky - kompetence k využívání znalostí a dovedností z odborných předmětů - znalosti systému poskytovaných služeb, legislativního ukotvení zařízení a dovednosti pro používání metod a forem v různých typech zařízení, v nichž se uplatňuje sociální pedagog - kompetence sebereflexe ve vztahu k cílové skupině
|
Předpoklady
|
Student projde nejprve teoretickou průpravou v rámci souboru pedagogických předmětů a v každém případě je právně způsobilý pro práci s dětmi a mládeží (nemá pro tuto činnost zákaz), vč. dospělých.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student se musí na praxi přihlásit. Podmínky pro přihlášení jsou uvedeny na vzdělávacím portále ipraxe.upol.cz. Student je povinen dodržovat smluvený počet hodin na pracovišti (tj. 100% docházka). Od studenta se na pracovišti očekává, že bude svědomitě plnit zadané úkoly katedrou, zároveň se od něho očekává, že se bude během praxe zapojovat aktivně do činností zadaných také mentorem. Student je povinen odevzdat první verzi závěrečné práce a deníku praxe (dle metodického formuláře) v termínu do dvou týdnů od data ukončení praxe, jejíž uznání je podmínkou k udělení zápočtu. Student je povinen zúčastnit se úvodního a závěrečného semináře k praxím. Studenti s ISP (po domluvě s mentorem praxe) plní praxi tak jako studenti dálkového studijního programu, podle platné metodiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Naar, D., Dvořáková, I., Zerzáňová, L., & Slejšková, E. Průvodce pro projektové vyučování.
-
Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele.. Praha.
|