Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- využití principů pedagogické psychologie v rámci vzdělávání různých skupin obyvatelstva (např. zdravé děti, děti s komplexními potřebami, dospělí, senioři) - tvorba a realizace preventivních programů, zážitkových programů a dalších oblastí působení sociálního pedagoga - psychologické aspekty problematiky žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - emoce - hodnocení - zátěžové situace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Pedagogická psychologie a její využití v sociální pedagogice navazuje na předmět Pedagogická psychologie vyučovaný v bakalářském stupni studia. Zaměřuje se na praktické využití konceptů pedagogické psychologie v oblasti sociální pedagogiky. Mezi klíčová témata předmětu patří využití principů pedagogické psychologie v rámci vzdělávání různých skupin obyvatelstva (např. zdravé děti, děti s komplexními potřebami, dospělí, senioři), tvorby a realizace preventivních programů, zážitkových programů a dalších oblastech působení sociálního pedagoga. Pozornost je věnována také psychologickým aspektům problematiky nadaného a handicapovaného dítěte, šikany, roli učitele a školní třídy, klimatu školy a dalším často se vyskytujícím fenoménům v běžné pedagogické praxi.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a tématech pedagogické psychologie (šikana, role učitele a školní třídy, klima školy, tvorba a realizace preventivních programů, zážitkových programů...). Získané poznatky budou studenti aplikovat do praxe.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Vypracování seminární práce - funkční projekt využívající prvky pedagogické psychologie pro vybranou cílovou skupinu.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2001). Psychologie pro učitele. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. (2001). Pedagogická psychologie. Část A + B. 2. vyd.. Olomouc: VUP.
-
FONTANA, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
HŘÍBKOVÁ, L. (2009). Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi.. Praha: Grada.
-
CHILD, D. (2004). Psychology and the Teacher. 7. vyd.. New York: Continuum.
-
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: Teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení.. Praha: Portál.
-
MUDRÁK, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.
-
PIAGET, J. (1999). Psychologie inteligence. 2. vyd.. Praha: Portál.
-
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
|