Předmět: Metodika zájmových činností - hudební výchova

« Zpět
Název předmětu Metodika zájmových činností - hudební výchova
Kód předmětu KKV/KPMHV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinková Rozkovcová Radka, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
Tematicky bude předmět věnován nejprve úvodu do hudební didaktiky a metodiky a dále pak poslechovým činnostem, rytmickým činnostem, pěveckým činnostem (dýchání, tvoření tónu, hlasová cvičení, hlasová hygiena, nácvik jednohlasu) a práci s Orff. instrumentářem.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti získají přehled hudebně zaměřených volnočasových aktivit. Dále si osvojí dovednosti nezbytné pro vedení zájmových aktivit tohoto druhu. Jedná se především o celkovou organizaci hudebních aktivit, jejich formy, metody, přiměřenost obsahu jednotlivým věkovým kategoriím, rozsah a časový plán aktivit s přihlédnutím k individuálnímu rozvoji hudebního cítění u dětí a mládeže.
- studenti získají vědomosti a dovednosti používat pěvecké, poslechové a rytmické činnosti ve volnočasových aktivitách - studenti získají vědomosti a dovednosti používat Orffův instrumentář
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

V rámci výuky předmětu studující připravují hudební kurs pro vybranou cílovou skupinu. Zde na základě práce s didaktickými kategoriemi vytváří poslechové, rytmické a pěvecké aktivity. Na výuce předmětu je nezbytná aktivní osobní účast. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty).
Doporučená literatura
  • Daniel, L. (1984). Kapitoly z metodiky hudební výchovy. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Fedor, V., & Vrchotová-Pátová, J. (1969). Sborový zpěv a řízení sboru: učební text pro pedagogické fakulty. Praha: Supraphon.
  • Holas, M. (1999). Didaktika profesionální hudební výchovy. . Ostrava a Praha .
  • Synek, J. (2004). Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vrchotová-Pátová, J. (2002). Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní