Předmět: Kvalitativní výzkum pro soc. pedagogy - výzkum v oblasti řízení

« Zpět
Název předmětu Kvalitativní výzkum pro soc. pedagogy - výzkum v oblasti řízení
Kód předmětu KKV/KPKVR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní a 100 % účast na semináři (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Na kolokviu prezentují studenti dovednosti spojené s aplikací poznatků o kvalitativním výzkumu. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na kolokviu popíšou dve publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • BĚLOHLÁVEK, František. (2009). Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. Praha.
  • CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. London.
  • GULOVÁ, Lenka, ŠÍP, Radim a kol. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
  • HRADILÁK, Daniel a MILLER, Laurence. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. Praha.
  • HUTCHENS, David. (2006). Jak přelstít vlky. Zeleneč.
  • HUTCHENS, David. (2006). Lumíkovo dilema. Zeleneč.
  • HUTCHENS, David. (2006). Neandrtálské stíny. Zeleneč.
  • HUTCHENS, David. (2006). Špička ledovce. Zeleneč.
  • MIHALČOVÁ, Bohuslava a PRUŽINSKÝ, Michal. (2006). O manažmente a manažovaní. Ružomberok.
  • OBDRŽÁLEK, Zdeněk. (2002). Škola a jej manažment. Bratislava.
  • OBST, Otto. (2003). Základy managementu. Olomouc.
  • PAVLOV, Ivan. (2002). Profesijný rozvoj pedagogického zboru školy. Prešov.
  • PUTNOVÁ, Anna a SEKNIČKA, Pavel. (2006). Etické řízení ve firmě. Nástroje a metody, etický a sociální audit.. Praha.
  • SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
  • WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní