Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy výzkumu. Společné a rozdílné znaky kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Formulace témat, cílů, problému a otázek v kvalitativním výzkumu. Volba výzkumného souboru. Základní metody kvalitativního výzkumu. Proces sběru a zpracování dat. Vyhodnocení výsledků výzkumu a následná diskuse. Možnosti využití designů (např. případová studie, etnografická studie, biografická studie, narativní analýzy, interpretativní fenomenologická analýza, diskursivní analýzy, obsahové a tematické analýzy, zakotvená teorie, kvalitativní komparativní analýza) a jejich aplikace do procesu plánování, řízení, tvorby projektů a jejich realizaci. Využití vědeckých zdrojů (kvalitativního výzkumu) pro vlastní výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti dokážou diskutovat o možnostech vědeckého zkoumání problematiky zejména v oblasti pedagogiky. Studenti zvládnou argumentaci v prospěch využití kvalitativního přístupu v oblasti pedagogiky. Studenti mají dostatečné vědomosti a dovednosti k realizaci kvalitativního výzkumu, zvládnou formulaci výzkumných cílů, problémů a otázek. Dokážou zvolit adekvátní design, výzkumný soubor a postup zpracování a vyhodnocení dat. Studenti zvládnou pracovat se zdroji využívajících kvalitativní výzkum.
Studenti získají dovednosti a nástroje pro kvalitativní šetření v oblasti pedagogiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní a 100 % účast na semináři (případná absence doložena adekvátním dokladem), vypracování zadaných úkolů. Na kolokviu prezentují studenti dovednosti spojené s aplikací poznatků o kvalitativním výzkumu. Studenti nastudují publikované články popisující realizaci kvalitativního šetření a na kolokviu popíšou dve publikované studie s použitím odlišných metod sběru dat. Studenti prezentují postup realizace uvedených výzkumů a závěry výzkumů. Úkol prezentují ústně a jeho písemné zpracování vloží do moodlu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLOHLÁVEK, František. (2009). Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. Praha.
-
CRESWELL, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design. London.
-
GULOVÁ, Lenka, ŠÍP, Radim a kol. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
HRADILÁK, Daniel a MILLER, Laurence. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. Praha.
-
HUTCHENS, David. (2006). Jak přelstít vlky. Zeleneč.
-
HUTCHENS, David. (2006). Lumíkovo dilema. Zeleneč.
-
HUTCHENS, David. (2006). Neandrtálské stíny. Zeleneč.
-
HUTCHENS, David. (2006). Špička ledovce. Zeleneč.
-
MIHALČOVÁ, Bohuslava a PRUŽINSKÝ, Michal. (2006). O manažmente a manažovaní. Ružomberok.
-
OBDRŽÁLEK, Zdeněk. (2002). Škola a jej manažment. Bratislava.
-
OBST, Otto. (2003). Základy managementu. Olomouc.
-
PAVLOV, Ivan. (2002). Profesijný rozvoj pedagogického zboru školy. Prešov.
-
PUTNOVÁ, Anna a SEKNIČKA, Pavel. (2006). Etické řízení ve firmě. Nástroje a metody, etický a sociální audit.. Praha.
-
SILVERMAN, David. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
-
WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.
|