Předmět: Komunikační techniky v sociální pedagogice

« Zpět
Název předmětu Komunikační techniky v sociální pedagogice
Kód předmětu KKV/KPKTS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sociální pedagog v rámci své profese přichází do styku s různými sociálními skupinami. Z tohoto důvodu je důležité, aby byl vybaven kompetencemi, které jsou potřebné pro funkční komunikaci. V semináře tak budou zaměřeny na: teoretický úvod do problematiky komunikace a sociální komunikace, rétoriku, řečnictví a dovednost promluvy ve společnosti, sociální komunikaci jako specifický druh lidské činnosti, parametry výrazu osobního projevu, neverbální komunikaci jako součást komunikace a prvek osobního projevu, na specifické postavení a realizace pedagogické komunikace a úlohu sociálního učení v rozvoji komunikačních kompetencí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- založit teoretické vědomosti v oblasti sociální komunikace, - utvářet základy budoucího profesionálního chování a jednání v podmínkách sociálních, profesních a pedagogických situací
- dovednosti a schopnosti analyzovat komunikační chování - dovednosti a schopnosti provádět regulaci komunikačního chování u potenciální skupiny klientů z hlediska sociální pedagogiky.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

80% aktivní účast v seminářích, splnění všech praktických úkolů v seminářích, prezentace odborného sdělení.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SNP.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  • SVATOŠ, T. (2002). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Praha.
  • Trnka, J. Sociální komunikace a rétorika.
  • VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS.
  • VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní