Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeni s velkými i menšími komunitami a společenstvími, které působí v oblasti volného času. Na základě znalostí a vědomostí z předmětu Základy religionistiky a Sociálně patologické jevy z bakalářského stupně studia a předmětu Diagnostika sociálně patologických jevů dokáže student rozpoznat znaky zdravého společenství a komunity, případně odhalit nezdravé prvky. V případě prokázání bude schopen s ohledem na zaměření a filozofii komunity nebo společenství navrhnout a zrealizovat nápravné řešení. Seznámí se s potřebnými kompetencemi pro využití významu komunity a skupiny v pedagogickém procesu. Význam komunity a skupiny v životě člověka z vývojového a historického hlediska.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
- znalost a orientace v konfesních i nekonfesních komunitách a společenstvích, jejich vymezení, definice a rozlišení základních typů - charakterizace komunity a společenství, jejich negativní i pozitivní vlivy, principy fungování, význam komunity a společenství v životě člověka - orientace v metodách práce s jednotlivými věkovými skupinami v rámci komunit nebo společenství vzhledem k zaměření komunity nebo společenství
- rozšíření teoretických vědomostí pro praxi - vnímání rozdílů mezi komunitami a společenstvími - kompetence k organizaci a řízení komunit a společenství - kompetence k tvorbě programů pro konkrétní věkové skupiny v rámci komunit a společenství s ohledem na filozofii a orientaci dané skupiny
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Na základě poznatků o konkrétní komunitě nebo společenství dokáže podrobně naplánovat za použití vhodných metod program pro konkrétní věkové a sociální skupiny s ohledem na zaměřené komunity nebo společenství. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + zúčastnit se minimálně jednou výuky a prezentovat vybranou komunitu; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
|
Doporučená literatura
|
-
G. Reale, D. Antiseri. (1985). Il pensiero occidentale. Brescia.
-
Hartl, P. (1997). Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Nakladatelství SLON.
-
Peck, M. S., Zábranský, T., & Záleský, D. (1995). V jiném rytmu: vytváření komunit. Olomouc: Votobia.
-
VOJTÍŠEK, Z. (2007). Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha.
|