Předmět: Intervence v sociální pedagogice - intervenční programy a jejich řízení

« Zpět
Název předmětu Intervence v sociální pedagogice - intervenční programy a jejich řízení
Kód předmětu KKV/KPISP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slatinská Bianka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Intervence je jednou ze zásadních metod, kterou využívá sociální pedagog při výkonu své profese. Jedná se o plánovanou a uvědomělou aktivitu, jejímž cílem je efektivní změna jednání daného jedince. Pro naplánování takovéto aktivity musí mít sociální pedagog potřebné kompetence: dovednost porozumět podstatě problému a na základě tohoto porozumění být schopen využít vhodné metody a postupy, které povedou k žádoucí změně.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
- znalosti a dovednosti v oblasti zásad intervence - znalosti v oblasti metod a forem práce s různými cílovými skupinami v rámci intervence (funkční a nefunkční metody intervence) - znalosti a dovednosti pro tvorbu a plánování individuálních i skupinových intervenčních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky - znalosti a dovednosti evaluace intervenčních programů
- prohloubení znalostí o principech a fungování intervence - rozšíření teoretických poznatků pro praxi sociálního pedagoga - kompetence k tvorbě, plánování a organizaci intervenčních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

Písemný test 80% účast ve výuce Studenti s ISP vypracují seminární práci v podobě intervenčního programu (3-5 NS).
Doporučená literatura
  • Boďová, V. Hutyrová, M. Růžička, M. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování.
  • Cameron, C. Moss, P. Working with Children and Young People.
  • de Melandéz, W., Beck, V. Teaching Young Children in Multicultural Classrooms.
  • Gulová, L. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence.
  • Halama, M. Využití prvků z krizové intervence v práci učitele.
  • Kast, V. Krize a tvořivý přístup k ní.
  • Vodáčková, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní