Předmět: Syndrom CAN

« Zpět
Název předmětu Syndrom CAN
Kód předmětu KKV/KPCAN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slatinská Bianka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student se postupně seznámí s problematikou syndromu CAN - fyzické, psychické týrání; zanedbávání; sexuální zneužívání; domácí násilí; prevence syndromu CAN a role sociálního pedagoga, legislativa atd. Oporu má dostupnou v Moodlu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Seminář se zabývá příčinami a řešením syndromu CAN u týraných dětí a mládeže. Zabývá se též prevencí tohoto jevu v naší současné společnosti.
Schopnost rozpoznání a řešení syndromu CAN u týraných dětí a mládeže. Prevence před násilím.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test, Závěrečný projekt

Získané vědomosti/znalosti budou ověřeny písemným testem. Studenti musí mít alespoň 80% účast na výuce. Studenti s ISP vytvoří intervenční kampaň vztahující se k problematice předmětu (např. syndrom CAN, sexuální zneužívání, domácí násilí, násilí na dětech, týrání); musí mít alespoň 50% účast na výuce.
Doporučená literatura
  • BECHYŃOVÁ, V. a kol. (2007). Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém . Praha.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.
  • GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
  • Matějček, Z. (2007). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
  • Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
  • WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní