Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Jenská škola. Daltonský plán. Lesní školy a školky. Některá z vybraných témat: Inovativní přístupy některých pedagogů (např. Celostní pedagogika Franze Ketta, B. Nikitin, R. Feuerstein...) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách - výběr některých, například: Heuréka, Začít spolu, Zdravá škola, Integrovaná tematická výuka, Katecheze Dobrého Pastýře a pod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské a montessori školy a pedagogiky, jenského a daltonského plánu a jiných alternativních prístupů. Studenti budou schopni porovnat alternativní školské systémy, analyzovat jejich výhody a nevýhody. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a principy jednotlivých alternativních systému a programů.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a princípy jednotlivých alternativních systému a programů.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů filozofie výchovy, teorie výchovy nebo historického pohledu na výchovu a vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky na studenta: Pro uznání a ukončení předmětu je nutná 100 % účast ve výuce a dále zpracování základních charakteristik zadaných alternativních systémů. Student aplikuje připravené aktivity podle zadaného témat a pak je následně v písemné formě vloží do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat požadovaná kritéria. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
-
Jůva, Vladimír a Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno.
-
Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
-
Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
-
Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
-
Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
-
Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
-
Průcha, Jan. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha.
-
Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
-
Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
-
Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
-
Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.
|