Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Intervence je jednou ze zásadních metod, kterou využívá sociální pedagog při výkonu své profese. Jedná se o plánovanou a uvědomělou aktivitu, jejímž cílem je efektivní změna jednání daného jedince. Pro naplánování takovéto aktivity musí mít sociální pedagog potřebné kompetence: dovednost porozumět podstatě problému a na základě tohoto porozumění být schopen využít vhodné metody a postupy, které povedou k žádoucí změně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- znalosti a dovednosti v oblasti zásad intervence - znalosti v oblasti metod a forem práce s různými cílovými skupinami v rámci intervence (funkční a nefunkční metody intervence) - znalosti a dovednosti pro tvorbu a plánování individuálních i skupinových intervenčních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky - znalosti a dovednosti evaluace intervenčních programů
- prohloubení znalostí o principech a fungování intervence - rozšíření teoretických poznatků pro praxi sociálního pedagoga - kompetence k tvorbě, plánování a organizaci intervenčních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Skupinová diskuse: na základě teoretického rámce zdůvodnění vybraného intervenčního programu.
|
Doporučená literatura
|
-
Boďová, V. Hutyrová, M. Růžička, M. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování.
-
Cameron, C. Moss, P. Working with Children and Young People.
-
de Melandéz, W., Beck, V. Teaching Young Children in Multicultural Classrooms.
-
Gulová, L. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence.
-
Halama, M. Využití prvků z krizové intervence v práci učitele.
-
Kast, V. Krize a tvořivý přístup k ní.
-
Vodáčková, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.
|