Vyučující
|
-
Dutková Katarína, Mgr.
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Sobková Petra, Mgr.
-
Klůzová Kráčmarová Lucie, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Vývojová psychologie a její začlenění do systému psychologických disciplín. Základní teorie vývojové psychologie zaměřené na intelektový vývoj, psychosexuální vývoj, psychosociální vývoj a vývoj morálního usuzování. Jednotlivé fáze života a jejich vývojové charakteristiky: prenatální vývoj, novorozenec, kojenec, batole, školní věk, dospívání, dospělost, stáří.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: - seznámit studenty s vývojovou psychologií jako vědou - objasnit základní pojmy oboru - představit nejvýznamnější a nejvlivnější teorie vývoje člověka - seznámit studenty se všemi vývojovými obdobími v životě člověka - poukázat na vzájemný vztah a propojení vývojové psychologie a pedagogiky Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni se orientovat v nejdůležitějších teoriích a problémech vývojové psychologie a aplikovat je do praxe.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Úspěšné absolvování závěrečného testu.Aktivní účast na výuce. Úspěšné absolvování písemného testu (minim. 70%). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
|
Doporučená literatura
|
-
& Klener, P. (2005). Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum.
-
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
-
Miller, S. A. (2007). Developmental research methods. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
-
Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2011). How children develop. New York, N.Y: Worth Publishers.
-
Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2009). Life-span human development. Belmont, Calif: Wadsworth Cengage Learning.
-
Tavel, P. (2009). Psychologické problémy v starobe. Pusté Úľany: Schola Philosophica.
-
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
|