Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Zážitková pedagogika je koncepce užívající jako prostředek autentický prožitek, se kterým dále pracuje, ve smyslu vyvolání budoucích výchovných změn jedince. Zážitková, neboť výchovný prožitek, s nímž dále pracujeme, uplynul do minulosti. Pedagogika, neboť její podstatou je výchova (v širším slova smyslu zahrnující výchovu a vzdělávání - budoucí zisk zkušeností). Vnímání zážitkové pedagogiky, očima Prázdninové školy Lipnice, popisuje Břicháček (1994). Jde o svérázný styl výchovy s celou řadou metodických postupů, většinou netradičních a jen velmi málo známých z běžných pedagogických příruček. Nejde jen o prožitky, ale před každým, kdo je dostatečně citlivý, se objevují nové perspektivy - často netušené, ale jen málokdy a málokde v životě objevované. Mají dva rozměry: horizontální, ve kterém se objevují nové obzory vzdělání, kultury, sebepoznání i mezilidských vztahů a rozměr vertikální, který směřuje k hlubšímu poznání skutečnosti, která přesahuje každodenní zkušenost, míří k nadživotním cílům a k hodnotám, které přesahují jedince a jeho individuální osud, míří k trvalým hodnotám duchovním. Cílem této výchovy není omezení se na: "předávání poznatků či dovedností, ale usiluje o nápravu věcí lidských, o hledání smyslu života i o vytváření každodenního životního stylu, který by byl ve shodě se zvolenými a uznávanými hodnotami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Zážitková pedagogika pro sociální pracovníky, je zaměřen na rozvoj znalostí, dovedností z oblasti zážitkové pedagogiky a rozvoj osobnostních dispozic sociálních pracovníků. Další oblastí vzdělávání sociálních pracovníků v tomto předmětu je ovlivňování klienta, za využití zážitku a prožitku jako prostředku k rozšiřování komfortní zóny. Práce zážitkového pedagoga spočívá v záměrném vytváření situací, v nichž předpokládá intenzivní prožívání, a následné pedagogické práci s těmito prožitky (zpětnou vazbou).
- historie zážitkové pedagogiky, osobnosti, současnost, organizace (výchozí prameny) - co je to zážitkové pedagogiky a k čemu nám slouží, prostředky a formy zážitkové pedagogiky - dramaturgie, komfortní zóny, reflexe, hra, bezpečnost a risk management na kurzech zážitkové pedagogiky - risk management kurzu - dramaturgie kurzu - hry a jejich použití na kurzu
|
Předpoklady
|
Nic.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní absolvování předmětu zážitková pedagogika, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bakalář, E. (2000). Předposlední psychohry. Praha: Portál.
-
BAKALÁŘ, E. (1995). Psychohry. Praha : Vyšehrad.
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Hanuš, M., Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář. Metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha: Nadační fond Gymnasion.
-
HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
Hanuš, R. Hrkal, R. (1998). Zlatý fond her II. . Portál, Praha.
-
Hanuš, R., Jirásek I. (1996). Výchova v přírodě. Frýdek - Místek.
-
Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář.. Prázdninová škola.
-
Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
-
Jirásek, I. (1998). Hra a její prožívání. , Tělesná kultura, 27, s. 23 - 38.
-
Lebeda, P., Zounková, D., Martin, A. (2009). Bohouš a Dáša na tržišti světa: praktická příručka instruktora. Praha: Člověk v tísni.
-
Neuman, J. (2000). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Portál: Praha.
-
VÁŽANSKÝ, M. (2001). Základy pedagogiky volného času.. Brno.
-
Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
|