Předmět: Úvod do inkluzivního výzkumu

« Zpět
Název předmětu Úvod do inkluzivního výzkumu
Kód předmětu KKS/UIV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Inkluze osob s mentálním handicapem - definice, hodnoty. Inkluze ve školském prostředí. Inkluze v prostředí sociální práce. Inkluzivní výzkum (emancipativní výzkum, participativní výzkum, akční výzkum). Sebeobhajování jako součást inkluzivního výzkumu s osobami s mentálním handicapem. Práce s životním příběhem v prostředí inkluzivního výzkumu. Inkluzivní evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s inkluzivním výzkumem, jeho východisky, výzkumnými strategiemi, metodami a postupy a praktickým prováděním inkluzivního výzkumného šetření. Předmět je úzce spojen s projektem Erasmus+ Inclusive Campus Life 2016-1-BE02-KA203-017365.
Student: Zná hodnotová východiska inkluzivního výzkumu. Zná výzkumné strategie inkluzivního výzkumu. Umí navrhnout metodologii inkluzivního výzkumného šetření. Prakticky se podílí na výzkumných aktivitách v rámci projektu ICLife.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast ve výuce a aktivitách podle pokynu vyučující (min. 80%). Průběžné plnění zadaných úkolů podle pokynu vyučující.
Doporučená literatura
  • Inclusive Campus Life.
  • Krystek, V. (2015). Vývoj metody individuálního plánování zaměřeného na člověka v Domově Daliborka. Praha: Carter.
  • Nind, M. What is inclusive research?.
  • Pipeková, J. et al. (2014). Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU.
  • Thiollent, M. Action research and participatory research: An overview..
  • Valenta, M. et al. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada.
  • Walmsley, J and Johnson, K . Inclusive research with people with learning disabilities: past, present, and futures.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce - Rodiny (2015) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní