Předmět: Sociální práce a integrace přistěhovalcův Evropě

« Zpět
Název předmětu Sociální práce a integrace přistěhovalcův Evropě
Kód předmětu KKS/SPIP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: role sociálního pracovníka při práci s přistěhovalci; sociální integrace cizinců a její aspekty; česká imigrační a integrační politika; metody sociální práce s cizinci; specifika sociální práce s žadateli o azyl (předpokládaná je exkurze - její uskutečnění záleží na SUZ) práce s majoritou v kontextu integrace cizinců (příprava projektu)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je připravit studenty pro budoucí sociální práci s cizinci. K dílčím cílům patří: - seznámení studentů s otázkami migrace i integrace cizinců na různých úrovních a v různých dimenzích; - učinění studentů citlivými na konkrétní problémy cizinců; - seznámení studentů s metodami sociální práce s cizinci; - seznámení studentů s kulturně kompetentní praxí; - rozvíjení dovednosti efektivního vyhledávání informací spojených s cizineckou problematikou; - rozvíjení kritického myšlení. Tento semestr bude zvláštní důraz položen na rozvíjení dovednosti práce s majoritou v kontextu integrace cizinců. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti jsou schopni identifikovat různé aspekty integrace cizinců. Znají nejčastější problémy cizinců. Znají a umí aplikovat základní metody sociální práce s cizinci. Jsou schopni si vyhlédat aktuální informace týkající se cizinců a práce s nimi. Dokážou pracovat s Koncepci integrace cizinců. Dokážou přípravit projekt integrační akce.
Předpoklady
Jelikož se jedná o předmět v rámci navazujícího magisterského studia sociální práce, předpokládá se, že studenti mají základní znalosti týkající se sociální práce a budou schopni je uplatnit i v kontextu práce s cizinci: paradigmata, základní koncepty (např. sociální fungování, ekologický model), obecně metody SP. Předpokládám je rovněž, že studenti znají základní terminologii spojenou s cizineckou problematikou, tj. 1) hovořit o možných vymezeních pojmů spojených s tématem: migrace, imigrace, emigrace, uprchlík, falešný uprchlík, tranzitní země, země přijímající, země vysílající, naturalizace; 2) vyjmenovat a popsat druhý migrace a vysvětlit, proč je rozdělení na migraci dobrovolnou a nucenou relativní; 3) pojmenovat fáze/stádia migrace. Studentům, kteří tyto znalosti nemají nebo si je potřebují osvěžit, doporučují články: Janků 2006 a Drbohlav 2001.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Připravenost* na a aktivní účast v hodinách (vč. práce s povinnou četbou). Aktivní účast na přípravě skupinového projektu pro předložení ho olomouckému CPIC (podmínka zápočtu) Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf). Zvláštní důraz je položen na podrobné seznámení se s: Koncepci integrace cizinců 2016 a Postupem k její realizaci na rok 2020 Publikací Konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty, 2018: Integrace cizinců v Česku z pohledu nevládních organizací dostupné z: http://www.migracnikonsorcium.cz/wp-content/uploads/2019/01/Integrace-z-pohledu-NNO_produkt-%C4%8D.-2_EU.pdf - Připravenost znamená, že si studenti napíšou 3 otázky/komentáře k literatuře (či jiným zdrojům) pro případnou diskuzi během daného semináře
Doporučená literatura
  • Baršová, Andrea a Pavel Barša. (2005). Přistěhovalectví a liberální stát. Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Praha.
  • Drbohlav, Dušan. (2003). Mezinárodní migrace obyvatelstva ? pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů). . Praha.
  • Kol. autorů. (2008). Metody sociální práce a imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha.
  • Potocky-Tripodi, Miriam. (2002). Culturally Competent Social Work Practice. New York, Miriam Potocky/Tripodi, 2002. Best Practices for Social Work with Refugees and Immigrants.
  • Rákoczyová, Miroslava a Robert, Trbola (eds.). (2009). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha.
  • Tollarová, Blanka. (2009). Praktické problémy cizinců v ČR.
  • Trousil, M. (2007). Úloha a úskalí sociální práce s imigranty. . Sociální práce. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci 2/2007, s. 103-114.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Cyrilometodějská teologická fakulta Studijní plán (Verze): Charitativní a sociální práce - Rodiny (2015) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní