Vyučující
|
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: role sociálního pracovníka při práci s přistěhovalci; sociální integrace cizinců a její aspekty; česká imigrační a integrační politika; metody sociální práce s cizinci; specifika sociální práce s žadateli o azyl (předpokládaná je exkurze - její uskutečnění záleží na SUZ) práce s majoritou v kontextu integrace cizinců (příprava projektu)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je připravit studenty pro budoucí sociální práci s cizinci. K dílčím cílům patří: - seznámení studentů s otázkami migrace i integrace cizinců na různých úrovních a v různých dimenzích; - učinění studentů citlivými na konkrétní problémy cizinců; - seznámení studentů s metodami sociální práce s cizinci; - seznámení studentů s kulturně kompetentní praxí; - rozvíjení dovednosti efektivního vyhledávání informací spojených s cizineckou problematikou; - rozvíjení kritického myšlení. Tento semestr bude zvláštní důraz položen na rozvíjení dovednosti práce s majoritou v kontextu integrace cizinců. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti jsou schopni identifikovat různé aspekty integrace cizinců. Znají nejčastější problémy cizinců. Znají a umí aplikovat základní metody sociální práce s cizinci. Jsou schopni si vyhlédat aktuální informace týkající se cizinců a práce s nimi. Dokážou pracovat s Koncepci integrace cizinců. Dokážou přípravit projekt integrační akce.
|
Předpoklady
|
Jelikož se jedná o předmět v rámci navazujícího magisterského studia sociální práce, předpokládá se, že studenti mají základní znalosti týkající se sociální práce a budou schopni je uplatnit i v kontextu práce s cizinci: paradigmata, základní koncepty (např. sociální fungování, ekologický model), obecně metody SP. Předpokládám je rovněž, že studenti znají základní terminologii spojenou s cizineckou problematikou, tj. 1) hovořit o možných vymezeních pojmů spojených s tématem: migrace, imigrace, emigrace, uprchlík, falešný uprchlík, tranzitní země, země přijímající, země vysílající, naturalizace; 2) vyjmenovat a popsat druhý migrace a vysvětlit, proč je rozdělení na migraci dobrovolnou a nucenou relativní; 3) pojmenovat fáze/stádia migrace. Studentům, kteří tyto znalosti nemají nebo si je potřebují osvěžit, doporučují články: Janků 2006 a Drbohlav 2001.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Připravenost* na a aktivní účast v hodinách (vč. práce s povinnou četbou). Aktivní účast na přípravě skupinového projektu pro předložení ho olomouckému CPIC (podmínka zápočtu) Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf). Zvláštní důraz je položen na podrobné seznámení se s: Koncepci integrace cizinců 2016 a Postupem k její realizaci na rok 2020 Publikací Konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty, 2018: Integrace cizinců v Česku z pohledu nevládních organizací dostupné z: http://www.migracnikonsorcium.cz/wp-content/uploads/2019/01/Integrace-z-pohledu-NNO_produkt-%C4%8D.-2_EU.pdf - Připravenost znamená, že si studenti napíšou 3 otázky/komentáře k literatuře (či jiným zdrojům) pro případnou diskuzi během daného semináře
|
Doporučená literatura
|
-
Baršová, Andrea a Pavel Barša. (2005). Přistěhovalectví a liberální stát. Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Praha.
-
Drbohlav, Dušan. (2003). Mezinárodní migrace obyvatelstva ? pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů). . Praha.
-
Kol. autorů. (2008). Metody sociální práce a imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha.
-
Potocky-Tripodi, Miriam. (2002). Culturally Competent Social Work Practice. New York, Miriam Potocky/Tripodi, 2002. Best Practices for Social Work with Refugees and Immigrants.
-
Rákoczyová, Miroslava a Robert, Trbola (eds.). (2009). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha.
-
Tollarová, Blanka. (2009). Praktické problémy cizinců v ČR.
-
Trousil, M. (2007). Úloha a úskalí sociální práce s imigranty. . Sociální práce. Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci 2/2007, s. 103-114.
|