Vyučující
|
-
Novosád Libor, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Olecká Ivana, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled hlavních témat předmětu (tematické okruhy výuky): 1. Rodina a její funkce i význam v životě člověka. 2. Základní typologie rodin ve vztahu k zátěžovým situacím. 3. Rodina a postižení, vznik, reakce a adaptace na situaci. Rozdíly v přijetí postižení vrozeného a získaného. 4. Psychosociální dopady postižení na fungování rodiny, specifika pečujících rodin: - rodina a dítě či mladistvý s postižením, - rodina a dospělý s postižením, - rodina a senior s postižením. 5. Míra závislosti vs. míra soběstačnosti osoby s postižením jako určující faktor péče v rodině. 6. Sociální a charitativní či diakonické služby využitelné v podpoře pečujících rodin. Psychologická, spirituální a sociální pomoc. 7. Analýza situace a potřeb rodiny i jejího člena s postižením a návrh řešení (možnosti i formy) jejich podpory. Neformální pečovatelé. Koncepty neformální péče. 8. Specifika rodin, kde jsou rodiče osobami s postižením. Monitorování jejich situace a možnosti řešení jejich potřeb. 9. Rodina vs. naučená bezmocnost, resp. riziko nadbytečné závislosti, posilování kompetencí a sebeurčení jejího člena s postižením. Opory: Základní: - KOZLOVÁ, L. Sociální služby. Praha: Triton, 2005. - MATOUŠEK, O., J. KOLÁČKOVÁ a P. KODYMOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. - MICHALÍK, J. (Ed.). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. - MICHALÍK, J. Rodina pečující o člena se zdravotním postižením - známe ji? Z konference "OHROŽENÉ DÍTĚ II", dostupné z: http://www.nadacesirius.cz/soubory/prilohy/Rodina-pecujici-o-clena-se-zdravotnim-postizenim-1.pdf - Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 (aktualizovaná verze ke dni 31. prosince 2014): http://www.mpsv.cz/files/clanky/20851/NAP_311214.pdf - Národní plán podpory vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením 2015-2020. - NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál 2009. - NOVOSAD L.: Postavení pečujících rodin (Situace rodin pečujících o dítě s postižením). In: Děti a my 5/2004, str. 50 - 51. Praha: Portál, 2004. - Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením. Sbírka mezinár. smluv č. 10/2010, částka 4, s. 66 -128. - Venglářová, M.: Problematické situace v péči o seniory. Praha: Grada 2008. - Zákon, č. 108/2006, Vyhláška č. 505 k Zákonu č. 108, Zákon č. 329/2011 aj. Doporučená: - Novosád L.: Poznámky k připravovanému zákonu o dlouhodobé péči. In: Sociální práce / sociálna práca č. 3/2011, str. 42 - 43. ASVSP - FSS MU, Brno 2011. ISSN 1213-6204. - Novosád L.: Problematické okolnosti sociálních služeb a rizika transformace jejich rezidenční formy. In: Sociální práce / sociálna práca č. 1/2015, publicistická část, dostupné na: http://www.socialniprace.cz/zpravy.php?oblast=1&clanek=718. ASVSP - FSS MU, Brno 2015. ISSN 1213-6204. - Konference k legislativnímu ukotvení koordinace neformální péče (2015): http://fdv.mpsv.cz/cz/a/aktualne/164-neformalni-pecovatele-nenahraditelni-ale-nedoceneni - Tematicky relevantní texty z časopisů Sociální práce//sociálna práca, Sociální služby, MOSTY aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopení situace pečujících osob a rodin a osvojení základních pojmů, východisek, poznatků a metod v podpoře těchto sociálně znevýhodněných osob. Seznámení studujících s možnostmi a způsoby pomoci pečujícím osobám a rodinám. Představení konceptů neformální péče u nás a v zahraničí.
Studenti budou schopni charakterizovat význam rodiny v současné společnosti a popsat současnou podobu české rodinné politiky. Studenti získají povědomí o osobní, psychické, spirituální, somatické, sociální, ekonomické aj. rovině situace pečujících. Budou se orientovat v jednotlivých druzích i formách služeb poskytovaných pečujícím a osvojí si možnosti detekce potřeb klientské rodiny i člena, o kterého je pečováno, s následným řešením v podobě validní služby či intervence i její evaluace.
|
Předpoklady
|
Orientace v sociální politice státu. Základní povědomí o druzích zdravotního postižení z hlediska jeho závažnosti a vlivu na fungování rodiny i jedince.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Student se aktivně zapojí do diskusí v rámci výuky, prokáže orientaci v dané problematice, zpracuje tematickou práci, popř. případovou studii (popis situace rodiny a návrh jejího řešení sociální službou či jinou intervencí), nastudování odborné literatury bude student/ka prezentovat u zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
|