Vyučující
|
-
Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Práce s odbornou literaturou Kritické myšlení v sociální práci Základní terminologie sociální práce Teorie a metody sociální práce - přehled Etika sociální práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: - naučit se kriticky myslet v sociální práci - osvojit si základní terminologii sociální práce, - získat základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, - porozumět teoretickému vymezení sociální práce, - přijmout hodnoty sociální práce a osvojit si základní etické principy sociální práce.
Výstupní kompetence studenta/studentky - mít osvojenou základní terminologii sociální práce, - orientovat se ve vybraných teoriích a metodách sociální práce, - mít přehled o vývoji sociální práce jako profese a současném stavu profesionalizace sociální práce ve světě i ČR, - mít přehled o rolích a kompetencích sociálních pracovníků, - mít internalizované profesní etické hodnoty a principy sociální práce, - integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení, - celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe, - globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Způsob ukončení předmětu: - Aktivní účast v seminářích - povolená omluvená absence: 2 semináře (4 hodiny výuky) Za každou další hodinu absence je student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 2NS (tj. při absenci 4h rozsah práce: 8NS) nejpozději do 7.1.2024 na Moodle. Požadavky na seminární práci budou prezentovány na začátku semestru. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka se nemůže zúčastnit kolokvia. - Průběžné plnění úkolů na hodiny odevzdávané na Moodle - týden před termínem kolokvia student pošle na Moodle seznam přečtené literatury s krátkou anotací každého zdroje v rozsahu: - odborná kniha: min. 1 kniha - kapitola v odborné knize: min. 3 kapitoly - odborný článek: min. 3 články Bez splnění průběžných úkolů v termínu a včas zaslaného a uznaného náhradního úkolu a seznamu přečtené literatury se student/studentka nemůže zúčastnit na kolokviu. Práce a seznam odevzdané po termínu nebudou akceptovány.
|
Doporučená literatura
|
-
Janebová Radka. (2014). Kritické teorie sociální práce.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Janebová Radka. (2014). Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Kodymová, Pavla;. (2013). Historie české sociální práce v letech 1918-1948.. Praha: Karolinum.
-
KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
-
Křivohlavý, J. (1998). Neverbální komunikace: Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, Státní pedagogické nakladatelství.
-
Matoušek, O. a kol. (2013). Encyklopedie sociální práce Praha. Praha.
-
Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce. 1. vyd.. Praha.
-
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005..
-
NAVRÁTIL, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Brno.
-
Nečasová, M. Filozofie a etika v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001..
-
Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.
|