Předmět: Úvod do sociální práce

« Zpět
Název předmětu Úvod do sociální práce
Kód předmětu KKS/PSUSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Práce s odbornou literaturou Kritické myšlení v sociální práci Základní terminologie sociální práce Teorie a metody sociální práce - přehled Etika sociální práce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: - naučit se kriticky myslet v sociální práci - osvojit si základní terminologii sociální práce, - získat základní přehled o vývoji sociální práce a její legitimitě, - porozumět teoretickému vymezení sociální práce, - přijmout hodnoty sociální práce a osvojit si základní etické principy sociální práce.
Výstupní kompetence studenta/studentky - mít osvojenou základní terminologii sociální práce, - orientovat se ve vybraných teoriích a metodách sociální práce, - mít přehled o vývoji sociální práce jako profese a současném stavu profesionalizace sociální práce ve světě i ČR, - mít přehled o rolích a kompetencích sociálních pracovníků, - mít internalizované profesní etické hodnoty a principy sociální práce, - integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení, - celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe, - globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Způsob ukončení předmětu: - Aktivní účast v seminářích - povolená omluvená absence: 2 semináře (4 hodiny výuky) Za každou další hodinu absence je student povinný splnit náhradní úkol - odevzdat seminární práci v rozsahu 2NS (tj. při absenci 4h rozsah práce: 8NS) nejpozději do 7.1.2024 na Moodle. Požadavky na seminární práci budou prezentovány na začátku semestru. Pokud seminární práce nebude splňovat kritéria po 1. revizi, nebude uznána a student/studentka se nemůže zúčastnit kolokvia. - Průběžné plnění úkolů na hodiny odevzdávané na Moodle - týden před termínem kolokvia student pošle na Moodle seznam přečtené literatury s krátkou anotací každého zdroje v rozsahu: - odborná kniha: min. 1 kniha - kapitola v odborné knize: min. 3 kapitoly - odborný článek: min. 3 články Bez splnění průběžných úkolů v termínu a včas zaslaného a uznaného náhradního úkolu a seznamu přečtené literatury se student/studentka nemůže zúčastnit na kolokviu. Práce a seznam odevzdané po termínu nebudou akceptovány.
Doporučená literatura
  • Janebová Radka. (2014). Kritické teorie sociální práce.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janebová Radka. (2014). Teorie a metody sociální práce - reflexivní přístup.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kodymová, Pavla;. (2013). Historie české sociální práce v letech 1918-1948.. Praha: Karolinum.
  • KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
  • Křivohlavý, J. (1998). Neverbální komunikace: Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, Státní pedagogické nakladatelství.
  • Matoušek, O. a kol. (2013). Encyklopedie sociální práce Praha. Praha.
  • Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce. 1. vyd.. Praha.
  • Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds.). Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005..
  • NAVRÁTIL, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Brno.
  • Nečasová, M. Filozofie a etika v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001..
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: SLON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr