Vyučující
|
-
Zatloukal Leoš, Mgr. Ph.D.
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Štěpánková Hana , Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Historie supervize, pojem supervize, funkce a druhy supervize, supervize ve škole a na pracovišti, rozlišení terapie a supervize, supervize v sociální práci. Přístupy v supervizi - hledisko reflexivní praxe, hledisko kompetencí, klady a zápory; význam osobního a profesního růstu. Motivace k supervizi; požadavky na osobu supervizora, kontinuální vzdělávání, praxe a osobní růst supervizora. Interní supervize - přechod od role sociálního pracovníka k roli supervizora, mapa organizace a umístění interního supervizora. Náležitosti supervize - vytváření kontraktu (základní pravidla, hranice, důvěryhodnost, očekávání, vztahy), průběžné hodnocení a úpravy, změna supervizora a závěrečné hodnocení. Modely supervize - vývojový (zaměření na sebe, na klienta, na proces, na proces v kontextu); cyklický model (kontrakt, zaměření, prostor, most, shrnutí); procesní model supervize (dvojitá matice a 6 modů: obsah supervizního sezení, strategie a intervence, terapeutický vztah, terapeutický proces, přenos, protipřenos, paralelní proces, dramatický trojúhelník, supervizní vztah, supervizorův vlastní proces). Individuální supervize a supervize skupin, supervize týmů, sítí a organizací. Syndrom pomáhajících a vyhoření - faktory, symptomy, důsledky, prevence a obnova pozitivního postoje. Výzkum a etické problémy a dilemata supervizora a supervidovaného, etický kodex.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je získání teoretických vědomostí o supervizi jako součásti sociální práce i jako prostředku systematického rozvoje vlastní odborné kompetence včetně nácviku některých dovedností supervizora. Součástí je reflexe vlastní činnosti a sebereflexe.
Student bude schopen se orientovat v různých přístupech k supervizi, navrhovat odpovídající typ supervize pro určité služby sociální práce (pracoviště) a vybírat příklady na osvětlení dobré praxe, prakticky spolupracovat se supervizorem (včetně spoluvytváření trojstranného supervizního kontraktu a hodnocení poskytované supervize) a citlivě zacházet s etickými problémy a dilematy, které ze supervize vyplynou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Doporučená účast na přednáškách, min. 80% účast na seminářích. Studenti v průběhu výuky se zapojují do aktivit a praktického nácviku supervize, plní průběžné úkoly zadávané vyučující. Studenti v rámci kolokvia prezentují své znalosti. Kolokvium probíhá ve skupině pod supervizí garanta/vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila, ČERMÁKOVÁ, Veronika, KINKOR, Milan. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál. 2015.
-
HAVRDOVÁ, Zuzana, HAJNÝ, Martin a kol. Praktická supervize. Praha: Galén. 2019.
-
HAWKINS, Peter, SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. 2016.
-
HORÁK, Michal. Supervize příručka pro uživatele. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 2022.
-
KADUSHIN, Alfred, HARKNESS, Daniel. Supervision in social Work. New York: Columbia University Press. 2014.
-
MATEL, A. (2019). Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách. Praha: IZSV.
|