Předmět: Sociální práce a komunitní rozvoj

« Zpět
Název předmětu Sociální práce a komunitní rozvoj
Kód předmětu KKS/PSPKO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mikulcová Kateřina, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do předmětu. Základní pojmy. Vymezení sociální práce s komunitou. Teoretická východiska a koncepty v komunitní sociální práci. Kritická sociální práce. Sociální vyloučení - empowerment. Sociální kapitál a budování kapacit. Teorie síťování v komunitní práci. Modely komunitní práce: Rothman, Popple. Sociální a komunitní rozvoj. Cíle udržitelného rozvoje (Agenda SDGs). Profese komunitního sociálního pracovníka. Participativní přístupy v komunitní sociální práci. Participativní techniky. Sociální inovace. Sociální bydlení. Komunitní plánování. Komunitní plánování sociálních služeb. Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit studentům teoretická východiska pro sociální práci s komunitou. Studenti se seznámí s historickým vývojem komunitní sociální práce, s cíli, modely a fázemi komunitní sociální práce a s rolí a úkoly sociálního pracovníka. Dalším cílem je zorientovat studenta v aktuálním stavu řešení vybraných sociálních problémů (sociální bydlení a sociální vyloučení) z pohledu sociální práce na národní i regionální úrovni.
Výstupní kompetence studenta/studentky: - teoretická východiska a koncepty v komunitní sociální práci, - sociální a komunitní rozvoj, - participativní přístup v komunitní sociální práci, - integrativní učení - propojení se zkušenostmi, propojení s oborem, reflexe a sebehodnocení, - celoživotní učení - zvědavost, iniciativa, přenos, reflexe, - globální učení - osobní a společenská odpovědnost, uplatňování znalostí v současných globálních souvislostech.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Systematické pozorování studenta

ukončení předmětu: ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Etický kodex sociálního pracovníka v komunitní práci.
  • (2019). Expertní a participativní přístup.
  • (2009). Komunitní plánování.
  • (2004). Komunitní práce.
  • (2018). Kritické perspektivy v sociální práci.
  • BJELONČÍKOVÁ, Monika a kol. (2015). Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava.
  • FRIČ, Pavol ? VÁVRA, Martin. (2012). Tři tváře komunitního dobrovolnictví: neformální pomoc, organizovaná práce a vitruální aktivismus. Praha.
  • HENDERSON, Paul ? THOMAS, N. David. (2007). Zručnosti komunitnej práce v susedstvách. Nitra.
  • Janebová, Radka. (2014). Kritická sociální práce. Hradec Králové.
  • KRAUSOVÁ, Anna. (2013). Komunitní školy ? příležitost pro rozvoj školské sociální práce?.
  • MAČÁKOVÁ, Slávka ? POLLÁK, Miroslav a kol. (2008). Komunitné centrá ? oáza pre ľudí zo znevýhodněných komunít. Košice.
  • PAYNE, Malcolm. Modern Social Work Theory.
  • PILÁT, Miroslav. (2015). Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha.
  • Příhodová Alice. (2004). Koncept komunity v komunitní sociální práci.
  • Šťastná Jaroslava. (2016). Když se řekne komunitní práce. Karolinum.
  • Šťastná Jaroslava. (2016). Když se řekne komunitní práce. Praha.
  • Vaňková Petra. (2016). Komunitní centra a komunitní sociální práce ve venkovském prostoru.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr