Předmět: Posouzení situace klienta

« Zpět
Název předmětu Posouzení situace klienta
Kód předmětu KKS/PSKL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petřeková Miroslava, Mgr.
  • Chovancová Petra, Mgr.
  • Štěpánková Hana , Mgr.
  • Umlauf Michal, ThLic. Ph.D.
  • Vančura Jan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V perspektivách zdravotní, sociální, spirituální a psychopatologie budou probrána následující témata: Rodina s dětmi: přínos, krize a patologie rodinného prostředí, důsledky pro duševní zdraví Duševní poruchy v odlišných terapeutických a medicínských perspektivách Vybrané kategorie duševních poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí (schizofrenie, afektivní poruchy, poruchy osobnosti, posttraumatická stresová porucha a posttraumatický růst, závislosti a spoluzávislost

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
1. Studenti se naučí rozumět dynamice zdraví a nemoci, dynamice sociálního začleňování a fungování versus vyloučení, a variabilitě jejich projevů v organické jednotě lidského života. Dále se studenti naučí rozumět specifickým charakteristikám jednotlivých cílových skupin v souvislosti životního příběhu a vývoje jejich sociálně nepříznivé situace. 2. Studenti se naučí definovat zdroje zvládání klientů v perspektivách fyzické (zdravotní, biologické), psychologické, sociální a spirituální. Rovněž porozumí dynamice obtíží klientů a osvojí si k tomu adekvátní terminologii. 3. Studenti získají znalosti o tom, jaká profesionální pomoc se jednotlivým klientům nebo cílovým skupinám (s přihlédnutím k jednotlivým probraným disciplínám) nabízí - jak na obecné úrovni, tak v daném regionu).
1. Studenti se naučí rozumět dynamice zdraví a nemoci, dynamice sociálního začleňování a fungování versus vyloučení, a variabilitě jejich projevů v organické jednotě lidského života. Dále se studenti naučí rozumět specifickým charakteristikám jednotlivých cílových skupin v souvislosti životního příběhu a vývoje jejich sociálně nepříznivé situace. 2. Studenti se naučí definovat zdroje zvládání klientů v perspektivách fyzické (zdravotní, biologické), psychologické, sociální a spirituální. Rovněž porozumí dynamice obtíží klientů a osvojí si k tomu adekvátní terminologii. 3. Studenti získají znalosti o tom, jaká profesionální pomoc se jednotlivým klientům nebo cílovým skupinám (s přihlédnutím k jednotlivým probraným disciplínám) nabízí - jak na obecné úrovni, tak v daném regionu).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

zápočet písemné řešení kasuistiky klienta, účast při zpracovávání kazuistiky klienta
Doporučená literatura
  • BARTLETOVÁ, H. (1970). The common bases of social work practice. Washington D. C.
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, GOLDMAN, P.. (2001). Základy klinické psychologie.. Praha.
  • DOLEŽEL, Jakub. (2017). Spirituální citlivost charitních služeb: Proč a jak pracovat se spirituální dimenzí životní situace klientů. Caritas et Veritas.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. (2014). Sociální patologie. Praha.
  • FRANKL, V. E. (1995). Lékařská péče o duši. Brno.
  • GLENNER, JOY A. (2012). Péče o člověka s demencí.. Praha.
  • HELLER, J. (2002). Člověk - pastýř stvoření.. Praha.
  • CHVÁLA, V., TRAPKOVÁ, L.. (2009). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha.
  • JANEBOVÁ, R., SMUTEK, M.. (2008). Posuzování životní situace v sociální práci. In:Sborník z konference V. Hradecké dny sociální práce Hradec Králové. Hradec Králové.
  • KAŇÁK, J.. (2016). Nedefinovaná profesionalita: Vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře..
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. (2010). Sociální patologie. Hradec Králové.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. (2002). Psychologie nemoci. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. (2001). Psychologie zdraví. Praha.
  • LEČBYCH, M. (2008). Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc.
  • LUŽNÝ, D., NEŠPOR, Z. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007..
  • MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. (2008). Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha.
  • MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P.. (2010). Psychiatrie. Praha.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinončany.
  • MULPACHR, P.. (2001). Sociální patologie. Brno.
  • NAVRÁTIL, Pavel. (2007). Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/Sociálna práca.
  • OPATRNÝ, A. (2016). Pastorační péče o psychicky nemocné. Praha.
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. (2000). Psychiatrie. Praha.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. (2011). Dětská klinická psychologie. Praha.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie náboženství a spirituality.
  • SATIROVÁ, V. (2006). Kniha o rodině.. Praha.
  • SMOLÍK, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy. Praha.
  • STOŽICKÝ, F., PIZINGEROVÁ, K. (2004). Nemoci dětského věku. Praha.
  • SUCHOMELOVÁ, V.. (2016). Senioři a spiritualita. Duchovní potřeby v každodenním životě.. Praha.
  • SVOBODA, M. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. Praha.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2014). Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha.
  • VODÁČKOVÁ, D. (2012). Krizová intervence. Praha.
  • VOJTÍŠEK, Z. (2012). Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr