Vyučující
|
-
Jurníčková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Balaban Cakirpaloglu Irena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozvoj interkulturních kompetencí (kognitivní, afektivní a behaviorální kompetence) - Interkulturní komunikace a její překážky (verbální a neverbální komunikace, exprese emocí, komunikační etiketa, stereotypy, předsudky, etnofaulismy, etnocentrismus, význam jazyka v interkulturní komunikaci) - Vymezení kultury a její složky (charakteristika kultury, znaky kultury, modely kultury) - Kulturní šok a psychologické problémy akulturace a adaptace - Interkulturní poradenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a principy interkulturních komunikačních kompetencí a připravit je tak na efektivnější komunikaci s příslušníky jiných kultur a etnik v rámci své profese. Studenti jsou vedeni tomu, aby pochopili problematiku předsudků, stereotypů, etnocentrismu a kulturního šoku, které představují základní ?bloky? pro úspěšnou interkulturní komunikaci a adaptaci v jiném kulturním a sociálním prostředí.
Studenti budou schopni implementovat získané teoretické vědomosti a praktické dovednosti při interakci s příslušníky jiných kultur v rámci své profese.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, zpracování projektu na vybrané téma, prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, H. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha.
-
HOFSTEDE, G. (2007). Kultury, a organizace. Software lidské mysli. Praha.
-
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. (2009). Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha.
-
PRŮCHA, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha.
-
PRŮCHA, J. (2007). Interkulturní psychologie. Praha.
-
SOUKUP, M. (2009). Základy kulturní antropologie. Praha.
-
ŠIŠKOVÁ, T. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha.
|