Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Trochtová Ludmila Siarda, PhDr. Ing.
|
Obsah předmětu
|
Metody skupinové práce: - metody práce se skupinou dětí (hra ve skupině, komunikační techniky, metody pro rozvoj skupinové dynamiky, využití literatury pro děti a mládež v sociální intervenci apod.) - metody práce se skupinou dospívajících (hra ve skupině a komunikační techniky, metody pro rozvoj skupinové dynamiky, využití literatury pro děti a mládež v sociální intervenci, streetwork, aktivity v nízkoprahových zařízeních, využití volnočasových aktivit při sociální intervenci apod.) - využití pedagogicko-psychologických metod při intervenci v sociální práci se skupinou (výchovné metody, posilování a oslabování, utváření sebesystému, práce s rozvojem osobnosti a výchovnými cíli) - využití počítačových her pro sociální terapii - užití metod sociální práce při práci se skupinami specifických klientů (menšiny, imigranti, sociálně patologické prostředí) - specifika práce se skupinami migrantů Metody komunitní sociální práce: - zjišťování a analýza komunitních potřeb v komunitách dětí a mládeže - plánování komunitních činností včetně plánovaného intervenčního dopadu - implementace komunitních činností s důrazem na dosažení plánované intervence - evaluace komunitních činností včetně plánování evaluace intervence - specifika práce s migrantskými komunitami - možnosti podpory integrace skupin a komunit cizinců do většinové společnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Metody sociální práce s dětmi a mládeží bude teoreticky představit a prakticky aplikovat soubor metod a přístupů v sociální práci, se zvláštním zřetelem k cílové skupině dětí a mládeže. Jednotlivé metody a přístupy budou námětem diskuse v rámci seminářů a zároveň podnětem pro praktickou výuku ve cvičeních.
- získání vědomostí a dovedností nezbytných pro práci s metodami sociální práce s dětmi a mládeží - aplikace dovedností u cílové skupiny a přihlédnutím a rozlišením vývojových specifik v jednotlivých ontogenetických etapách
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast ve výuce. Student může na výuce 2x chybět. K úspěšnému splnění předmětu je potřeba splnit všechny průběžně zadávané úkoly a ústní kolokvium. Týden (7 dní) před kolokviem vloží student do Moodle seznam prostudovaných materiálů. Bližší informace viz stud. dist. opora v Moodle. Bez řádně a včas odevzdaného seznamu prostudovaných materiálů se student nemůže zúčastnit kolokvia. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Dubec, Michal. (2007). Adaptační (stmelovací) soustředění: kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 6. ročníku ZŠ a primy gymnázia.. Praha: Projekt Odyssea.
-
Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
-
Kol. autorů. (2014). Formování profese interkulturní pracovník/pracovnice: zahraniční zkušenosti, praxe a vzdělávání v ČR.. Praha.
-
NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
-
Novotná, E. (2010). Sociologie sociálních skupin. Praha.
|