Vyučující
|
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Policy advocacy v kontextu sociální práce: 2. Politika, její ovlivňování a demokracie 3. Tvorba veřejné politiky na státní úrovni 4. Tvorba veřejné politiky na komunální úrovni
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi a překážkami ovlivňování prostředí jejich klientů hlavně na státníkomunální úrovni.
Výstupní kompetence studenta - dokáže charakterizovat advocacy v sociální práci; - zná místo advokační činnosti v sociální práci; - zná přínosy a bariéry zapojení sociálních pracovníků do advokační činnosti; - dokáže zdůvodnit zapojení občanů do tvorby a implementace politiky v demokratickém systému; - zná proces tvorby zákonů v ČR a možností případného vstupování do něho; - zná proces tvorby komunální politiky a možností případného vstupování do něho; - dokáže uvést příklady zapojení sociálních pracovníků do ovlivňování systému sociální ochrany a do policy advocacy na různých úrovních.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ohledně makro praxe v sociální práci. Obecná orientace v otázkách souvisejících s demokracií, českým politickým systémem a občanskou společností.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Připravenost na a aktivní účast v hodinách Orientace v povinné literatuře Vypracování 2 úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Dahl, R. (2001). O demokracii: průvodce pro občany. Portál, Praha.
-
Chytil, O., Kowaliková, I. (2018). Může být česká a slovenská sociální práce nástrojem podpory sociální změny? Časopis Sociální práce/Sociálna práca 3/2018, 112-125.
-
Schneider, R. Lester, L. (2000). Social Work Advocacy: a New Framework for Action. Belmont, CA: Brooks/Cole.
-
Zogata-Kusz, A. (2020). Policy advocacy a zapojení klientů sociální práce: význam a výzvy. Hradec Králové.
|